Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Franska Comptoir des Contonniers säljer kläder till mammor och döttrar. Nu försöker kedjan erövra USA.

”Young women don’t dress like their mothers, but they’re happy to find items in the same brand”
Marianne Romestain, Comptoir des Contonniers, i Wall Street Journal

Åldern dikterar inte hur vi klär oss längre. Efter Sex and the City är det mesta tillåtet. Vill vi shoppa i samma butiker som våra mammor? Kanske. Gemensam shopping borde räknas som det ultimata bevisen på att vi inte längre låter åldern bestämma hur vi ska klä oss. Läs mer om den franska kedjan här.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar