Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Toms shoes har lyckats med bedriften att göra välgörenhet trendigt. Skomärket som skänker bort ett par för varje sålt par bärs i Tokyo, Berlin och New York såväl som i Etiopien. Medvetet mode har blivit en framgångssaga och nu vill kedjan Skechers haka på. Skechers har kopierat skon rakt av och döpt om den till Bobs och för varje såld par skänks två till välgörenhet. Det här är en positiv kopieringstrend, ju fler skor som når behövande desto bättre. Men hur tänker Skechers? Kan inte deras kreativa team komma på något bättre än att byta ut Toms mot Bobs? Och använda sig av exakt samma skomodell? Pinsamt Skechers.

Toms skor heter här Bobs

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här