Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Nyligen publicerades en studie om Michelle Obamas modeinflygande i Harvard Business Review. Efterfrågan på de kläder som stilikonen bär ökar rejält, men också aktievärdet. När USA:s första fru bar en kofta från J Crew ökade deras aktier med tjugofem procent. Enligt David Yermack, som gjort studien, handlar inflytandet om trovärdighet.


”The First Lady’s astonishing influence may be tied to the fact that consumers know she’s not paid to wear what she does, whereas they may subconsciously discount models’ endorsements as inherently corrupt.”

Det finns helt enkelt gott om köpta stilikoner, men väldigt få som betalar för sina egna kläder.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar