Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Pressetik är något som få sammankopplar med modejournalistik, men artiklar om kläder publiceras i samma tidningar som artiklar om ekonomi och miljöskandaler vilket är en av många anledningar till att även vi måste rätta oss efter regler. Det är dock inte alla modejournalister som förstår vitsen med pressetik. I förra veckan skrev jag om Sofi Fahrmans tvivelaktiga shortskollektionen för JC och den här veckan har det kommit ut att modejournalisten Derek Blasberg fått betalt av både Style.com och Yves Saint Laurent för att bevaka ett event, rykten säger till och med att modehuset ska ha betalt journalisten upp till 2500 dollar för att dyka upp. Jezebel har konfronterat Blasberg och du kan läsa om hans underhållande försök att krångla sig ur den pinsamma situationen här.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar