Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Är hemma en kort sväng i Sverige och har redan hunnit bli upprörd över Sofi Fahrmans jeansshorts. Aftonbladets välkända bloggaren och klädkedjan JC har nämligen slagit sina påsar ihop och säljer just nu en tillfällig kollektion med jeansshorts i kedjans butiker. Jag tänkte mig att det gick till ungefär såhär…en chef på JC såg Sofi Fahrmans bylinebild där hon poserar i ett par avklippta jeansshorts och tänkte att om hon kan sälja modetips så kan hon säkert sälja jeansshorts, ett par minimala jeansshorts ser ju läsarna henne dessutom i varje dag och kanske kan de till och med luras att tro att det är dem vi säljer i våra butiker, Sofi Fahrman tyckte att det lät kul och tackade glatt ja till erbjudandet utan att tveka och Aftonbladet tänkte att ju mer våra profiler syns desto bättre. Problemet är just det sist nämnda. Sofi Fahrman bevakar mode åt en av Sveriges största tidningar. Hon är inte en kändis som har ett varumärke som kan tänjas åt alla håll och kanter, utan jobbar som journalist. Även modejournalister har skyldigheter och en av dem är att inte sälja kläder åt företag som man bevakar.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar