Sofia Hedström
Är hemma en kort sväng i Sverige och har redan hunnit bli upprörd över Sofi Fahrmans jeansshorts. Aftonbladets välkända bloggaren och klädkedjan JC har nämligen slagit sina påsar ihop och säljer just nu en tillfällig kollektion med jeansshorts i kedjans butiker. Jag tänkte mig att det gick till ungefär såhär…en chef på JC såg Sofi Fahrmans bylinebild där hon poserar i ett par avklippta jeansshorts och tänkte att om hon kan sälja modetips så kan hon säkert sälja jeansshorts, ett par minimala jeansshorts ser ju läsarna henne dessutom i varje dag och kanske kan de till och med luras att tro att det är dem vi säljer i våra butiker, Sofi Fahrman tyckte att det lät kul och tackade glatt ja till erbjudandet utan att tveka och Aftonbladet tänkte att ju mer våra profiler syns desto bättre. Problemet är just det sist nämnda. Sofi Fahrman bevakar mode åt en av Sveriges största tidningar. Hon är inte en kändis som har ett varumärke som kan tänjas åt alla håll och kanter, utan jobbar som journalist. Även modejournalister har skyldigheter och en av dem är att inte sälja kläder åt företag som man bevakar.