Loggornas storlek styrs av priset

I senaste Psychology Today uppmärksammas en studie gjord av Jonah Berger på University of Pennsylvania och Morgan Ward på University of Texas som visar att storleken på en handväskas logga styrs av priset. En väska som kostar 2000 kr pryds nämligen av ett betydligt större märke som visar vem som gjort väskan än en som kostar 1000 kr. Teorin stämmer dock bara på väskor som kostar upp till 300 dollar, cirka 2200 kronor, för efter det minskar loggornas storlek allt eftersom priset ökar. Forskarduon visar i en annan studie att ytterst få kan skilja en märkesväska från en betydligt billigare version som säljs av en klädkedja som H&M och att de som investerar i en väska som kostar över 300 dollar söker uppmärksamhet från en liten initierad krets som vet vilken typ av väska de har dinglandes på axeln.

Mona Sahlins väskval är ett uttjatat ämne, men efter att ha läst om den amerikanska studien så undrar jag vem hon egentligen försökte imponera på när hon poserade med en väska värd 6000 kr här i Svenska Dagbladet.

Visa kommentarer (2 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Hubert

    Leva som man lär
    .
    Sahlin visar om och om igen att hon inte lever som hon lär. Den genomsnittlige sossen kan vare sig handla Toblerone på något annat kreditkort än sitt eget eller låta sig fotograferas med den typen av extravaganser.

    .

  • Orka

    Patetiskt
    Hon fick väskan och gillar den. Okej? Lägg ner…

Kultursvep
Ur ”Nymphomaniac”.

”Nymphomaniac hemsk för barnen”

”De kallar henne för Oreo”.

FOTO: Nordisk film

Skandalsåpan Big Brother startar igen

Rekordpris.

Tv-bolag lockar deltagare.

Gravöppning ska ge svar om helgonkung

Bildspel

Erik den heliges relikskrin.

”Som att krocka med ett demonstrationståg”

Litteratur

Tillbakablick på röd epok.

”Fargo” är minst lika bra i tv som på film

serie

Otäckt och roligt tv-drama.

”Borde få huvudet bortskjutet”

Kultursvep

Morrissey till attack mot minister.

”Jag vill inte binda kvinnor längre”

Kultursvep

”50 shades”-stjärna trött på rep.

Mest intressant då allt inte faller på plats

Installationer

De vill styra betraktaren.

Rebecca & Fiona: ”Vänstern, förena er”

Albumaktuella

”Vi måste hålla ihop”.

Kan Anders Wall rädda konstskatt?

Krönika

Snart säljs Hillfons konstnärshem.

Okuvlig vitalitet och svidande sorg

Sydafrikanskt

”Svansjön” med ny blick.

Grafikens hus kan lämna Mariefred

Konst

Öpnnar för flytt efter branden.

Konstnär klar för
”Så mycket bättre”

tv

Indiemusiker delar hushåll med Carola.

Julie Bonnies roman
svår att skriva i Sverige

Kvinnans kropp hyllas utan ironisk distans.

”Det är fasansfullt att vara ensam””

Intervju

Författarskapet räddningen.

Hette han Noa,
Noak eller Noah?

Språkspalten

Bibliska namn rena grekiskan.

”Klungan är mycket roligare än vi var”

Mötet

Luuk om syskon och Killinggänget.

”Vi hade ingen
Shiraz hemma”

Stockholmsnatt

Att leva med en f.d skejtare.

Pelle Snickars

”Dags för ett public service-internet?”

Misslyckad sökmarknad.

Bildspel

Se unika färgbilder från förra sekelskiftet

Dokumenterade det ryska imperiet.

”Här behandlades
alla lika burdust”

Krönika

Stockholmsinstitution går i graven.

Wylie: ”Amazon våldtar kulturen”

intervju

Världens mäktigaste litterära agent.

”Varifrån kommer västs svaghet?”

Wilhelm Agrell om Europas relation till Ryssland.

Det roliga i mathistorien

Under strecket

”Fängslande historier”.

Triangulering – hippt ord används fel

Politik

Få behärskar modeordet.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.

”En konstnär kan
inte vara rädd”

Söndagsintervjun

Claire Messud skäms inte.