Annons
X

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

I senaste Psychology Today uppmärksammas en studie gjord av Jonah Berger på University of Pennsylvania och Morgan Ward på University of Texas som visar att storleken på en handväskas logga styrs av priset. En väska som kostar 2000 kr pryds nämligen av ett betydligt större märke som visar vem som gjort väskan än en som kostar 1000 kr. Teorin stämmer dock bara på väskor som kostar upp till 300 dollar, cirka 2200 kronor, för efter det minskar loggornas storlek allt eftersom priset ökar. Forskarduon visar i en annan studie att ytterst få kan skilja en märkesväska från en betydligt billigare version som säljs av en klädkedja som H&M och att de som investerar i en väska som kostar över 300 dollar söker uppmärksamhet från en liten initierad krets som vet vilken typ av väska de har dinglandes på axeln.

Mona Sahlins väskval är ett uttjatat ämne, men efter att ha läst om den amerikanska studien så undrar jag vem hon egentligen försökte imponera på när hon poserade med en väska värd 6000 kr här i Svenska Dagbladet.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här