Sofia Hedström
I senaste Psychology Today uppmärksammas en studie gjord av Jonah Berger på University of Pennsylvania och Morgan Ward på University of Texas som visar att storleken på en handväskas logga styrs av priset. En väska som kostar 2000 kr pryds nämligen av ett betydligt större märke som visar vem som gjort väskan än en som kostar 1000 kr. Teorin stämmer dock bara på väskor som kostar upp till 300 dollar, cirka 2200 kronor, för efter det minskar loggornas storlek allt eftersom priset ökar. Forskarduon visar i en annan studie att ytterst få kan skilja en märkesväska från en betydligt billigare version som säljs av en klädkedja som H&M och att de som investerar i en väska som kostar över 300 dollar söker uppmärksamhet från en liten initierad krets som vet vilken typ av väska de har dinglandes på axeln.
Mona Sahlins väskval är ett uttjatat ämne, men efter att ha läst om den amerikanska studien så undrar jag vem hon egentligen försökte imponera på när hon poserade med en väska värd 6000 kr här i Svenska Dagbladet.