Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Ett fåtal av oss modekonsumenter kollar på tvättråden och ännu färre på var plaggen är tillverkade innan de slinker ned i butikernas blanka shoppingpåsar. Många italienska och franska märken visar stolt upp hur plaggen tillverkas lokalt, men majoriteten av dagens märken försöker dölja Made in Chinalapparna. American Apparel var ett av de första klädmärkena på 2000-talet att använda tillverkningsorten som en del av sin marknadsföring och har haft sin slogan ”Made in Downtown LA” sedan starten. Nu är dock en helt annan form av solidaritetsshopping på gång i modebranschen. Några amerikanska entreprenörer och klädkedjor flyttade nyligen sin tillverkning till Haiti och vill att vi konsumenter ska köpa deras kläder för att stödja Haiti som efter jordbävningskatastrofen har en arbetslöshet på sjuttio procent. Ett av märkena är Choose Haiti vars kläder inte bara har ”made inlappar” som visar var kläderna är sydda utan också låter tillverkningslandet synas i form av ett tryck på t-shirtarna.

Jag tycker inte att jordbävningskatastrofen i Haiti ska användas för att öka shoppingtempot, men tror på ett aktivt mode och ser fram emot betydligt större tillverkningsdeklerationer de närmsta åren.

Här är en hjälpande T-shirt från röda korset, Choose Haiti har inga bilder på sin kollektion på sin hemsida.


Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här