Sofia Hedström
Moderaternas partiledning ska, enligt ett underhållande reportage i Agenda, skicka ut en klädguide till alla distrikt där de uppmanar sina medlemmar att lämna slipsar och pärlhalsband hemma. Enligt partisekreterare Per Schlingmann bör kläderna nämligen vara vardagliga så att de inte skapar distans mellan partiet och väljarna. Det verkar som om partiet inte riktigt hängt med. Näst intill alla svenska kvinnor äger idag ett pärlhalsband som de fått av en familjemedlem och slipsar säljs numera på Gekås i Ullared. Modet har demokratiserats det senaste decenniet och de välbärgades kläduniform säljs numera på H&M vilket gör att vi ser Gossip Girlkopior i alla socialgrupper.
Pärlhalsband och slipsar är inte speciellt laddade, däremot har det varit omöjligt att undgå debatten kring Mona Sahlins märkesväska. Det som skapar distans är nog inte specifika plagg, utan snarare belopp som spenderas på kläder. För någon som inte slaviskt följer mode är märken och kvalitet det enda som idag kan avslöja om ett plagg kostar mycket pengar. Om Per Schlingmann vill uppnå det han verkar vilja borde han nog därför snarare uppmana sina partikamrater att inte bära vissa märken snarare än försöka förändra deras stil. Klädförbud är dock alltid en dålig idé och jag undrar om nästa steg är att lägga sig i val av bil, hus och hobby?