Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Moderaternas partiledning ska, enligt ett underhållande reportage i Agenda, skicka ut en klädguide till alla distrikt där de uppmanar sina medlemmar att lämna slipsar och pärlhalsband hemma. Enligt partisekreterare Per Schlingmann bör kläderna nämligen vara vardagliga så att de inte skapar distans mellan partiet och väljarna. Det verkar som om partiet inte riktigt hängt med. Näst intill alla svenska kvinnor äger idag ett pärlhalsband som de fått av en familjemedlem och slipsar säljs numera på Gekås i Ullared. Modet har demokratiserats det senaste decenniet och de välbärgades kläduniform säljs numera på H&M vilket gör att vi ser Gossip Girlkopior i alla socialgrupper.

Pärlhalsband och slipsar är inte speciellt laddade, däremot har det varit omöjligt att undgå debatten kring Mona Sahlins märkesväska. Det som skapar distans är nog inte specifika plagg, utan snarare belopp som spenderas på kläder. För någon som inte slaviskt följer mode är märken och kvalitet det enda som idag kan avslöja om ett plagg kostar mycket pengar. Om Per Schlingmann vill uppnå det han verkar vilja borde han nog därför snarare uppmana sina partikamrater att inte bära vissa märken snarare än försöka förändra deras stil. Klädförbud är dock alltid en dålig idé och jag undrar om nästa steg är att lägga sig i val av bil, hus och hobby?

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här