Sofia Hedström
Igår damp New York Magazine ned i brevlådan. Det alltid lika läsvärda magasinet innehöll en intressant artikel om Kelly Cutrone som driver PR-firman Peoples Revolution som representerar designers som Jeremy Scott. Artikeln handlar om modepersonligheten roll som dokusåpastjärna då hon för den breda massan framförallt är känd från the City och the Hills. Kelly Cutrone är som vanligt frispråkig och proklamerar att annonskampanjer ser ut som gruppsexorgier och att hon inte förstår varför designern Yigal Azrouel opponerade sig när hon placerade prostituerade Ashley Dupré på första raden på hans visning.
Kelly Cutrone som är aktuell med dokusåpan Kell on Earth skriver numera även självhjälpböcker. Det låter som en omöjlig kombination, men hennes analys av dokusåpadeltagare känns som en smart iakttagelse.
”…are just blank iconic representations of aspects of ourselves. You have to be a blank slate and let people project what they will.”
Modebranschen kan minst sagt vara påfrestande och dessutom lockar den tyvärr till sig människor som inte mår speciellt bra. En självhjälbok som riktar sig utbrända praktikanter och föråldrade skönhetsredaktörer kan nog därför bli en storsäljare.
Nicky Hilton en framtida läsare?