Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

WWD rapporterade nyligen att tjejer numera shoppar partytoppar på underklädesavdelningen och att försäljningen av korsetter ökat med 70 procent på brittiska Selfridges. Det är ingen tillfällighet, för 2009 är året då under blev över. På catwalken placerades behå och trosa utanpå kläder av bland annat designers som Marc Jacobs och H&M lanserade sitt första ”underklädes-designer-samarbete” med Sonia Rykiel. När jag för några veckor sedan träffade Nathalie Rykiel (Sonias dotter) i Paris gav hon sin förklaring till 2009 års underklädeshype.

-Det har varit ett år av kris och kvinnor har behövt ta till alla knep för att må bättre. Det har blivit extra viktigt att mode känns bra och då bryr man sig mer om lagret som är närmast kroppen.

Sonia Rykiel pour H&M visning

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här