Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Om några timmar startar USA:s viktigaste och mest hysteriska shoppinghelg.

Black Friday inleder köpfesten som i år väntas locka fler konsumenter än förra året då krisen fick många att slopa shopping helt till förmån för hemmamys och pyssel. Enligt en undersökning gjord av the National Retail Federation kommer 57 miljoner konsumenter att bege sig till butiker och köpcentrum de närmsta dagarna, men även om helgen ser ut att locka fler modehungriga än förra året finns det otaliga rapporter som pekar på att klädkrisen kommer att pågå minst två år till.

Oasis of the Sea erbjuder inte speciellt mycket shopping och jag är glad över att slippa hysterin.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här