Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Nästa fredag är det dags för USA:s viktigaste shoppingdag, Black Friday. För många butiker är readagen under Thanksgivinghelgen ovärderlig eftersom den indikerar hur julhandeln kommer att bli. Hysteri utbryter oftast och för ett år sedan trampades till och med ett affärsbiträde på Wal-Mart ihjäl i samband med öppning. Just nu kommer rapport efter rapport som försöker förutspå hur julshoppingen kommer att bli och de flesta rapporter visar att impulsshoppingen håller på att försvinna till förmån för kalkylerad konsumtion. Sparsamhet har blivit modernt och allt fler kvinnor investerar i kläder, snarare än trender. Jag kommer att befinna mig i shoppingmeckat Florida under Black Friday och hoppas att prognoserna stämmer.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här