Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Välgörande projekt har blivit allt vanligare i modebranschen och nyligen bestämde sig Adidas för att sälja en sneaker till priset av ett pund till skolösa i Bangladesh. Enligt Adidas har de inspirerats av nobelpristagaren Muhammad Yunus, men jag är säker på att skomärket TOMS Shoes framgångar, där en sko ges bort varje gång en säljs, även varit avgörande.

Det är dock inte bara skolösa som behöver hjälp, tydligen behöver även modet räddas. Under modeveckan tog sig Anna Wintour till den otänkbara stadsdelen Queens för att stimulera shoppingen och Refinery 29 startade i helgen en tillfällig butik vid namn Save Fashion på Manhattan. Jag undrar vem som allmänheten är mest sugen på att rädda, skolösa i Bangladesh eller Anna Wintours favoritmärken?

Blake Mycoskie från TOMS Shoes ute på uppdrag

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar