Sofia Hedström
Korta förbindelser mellan kedjor och modehus är allt annat en tillfällig trend, utan snarare ett sätt för båda att fungera i dagens snabba modeklimat. För kedjorna handlar det inte så mycket om försäljningen av den tillfälliga kollektionen, utan snarare om att få in kunder i butikerna och att sammankopplas med någon cool designer. Modehusen måste nå ut till en bredare publik och svälja att de redan kopieras av kedjan, men tillfälligt få en kedjekollektion med sitt namn på. Båda är vinnare i vad som bäst beskrivs som en affärsmässig romans.
Den stora frågan är dock vad som händer när en romans inleds utan att minsta kemi finns mellan parterna. Rodartes kommande kollektion för Target är ett utmärkt exempel på detta, för systrarna Mulleavy som gjort sig kända för sin avancerade sömnadskonst som bäst beskrivs som amerikansk couture kan inte slimma ned sin design till ett kedjeformat. Jag har träffat systrarna vid flera tillfällen, bland annat i deras hemmiljö i Pasadena, och de har gång på gång berättat hur de nästan på ett besatt sätt ägnar dygn åt en och samma kreation. Targets försök att ragga upp Rodarte och sälja billiga versioner av deras välsydda gothkreationer funkar helt enkelt inte för att det inte finns något Rodarte i kollektionen och jag undrar verkligen varför Kate och Laura lät sig förföras. Kolla in kollektionen här.
Laura Mulleavy i Pasadena