Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Visst har blickarna av naturliga skäl varit riktade mot Wall Street den sista tiden och visst kommer det snart en uppföljare till storfilmen med samma namn, men jag skulle knappast beskriva herrarna på södra Manhattan som trendskapare i mode. Det gör däremot den krisande kedjan GAP som nyligen gav bort 1 200 jeans till börsmäklarna. Draget handlade egentligen självklart mest om försök att öka aktievärdet, men bilden av 1 200 stressade börsmäklare i deras nya jeansmodell 1969 kommer vare sig de vill eller inte sammankopplas med jeansen.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar