Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

”Indiska kvinnor köper inte saris längre, de köper jeans”, det framhåller vävaren Bilal Ahmed i en artikel i Time. Försäljningssiffrorna har sjunkit från 40 miljoner dollar till 12 miljoner dollar på fyra år och småföretagarna som skapar den traditionella klädedräkten har försvunnit i samma takt. Framtidslandet Indien kommer att påverka modet mer än vad vi ser idag, speciellt om fler överger sarin. Saridöden lämnar utrymme för fler internationella designers att ta sig in på markanden och de kommer som följd att anpassa modet efter den indiska kvinnan i större utsträckning än vad vi ser idag vad gäller färg och passform.

I Time resonerar journalisten Jessica Pudussery kort kring om det nya modet handlar om kvinnlig frigörelse eller om den verkliga frigörelsen kommer i att man vågar bära vad man vill. Svaret är självklart det sist nämnda och jag tror därför att många indiska kvinnor överger det traditionella modet för att upptäcka det igen när Coca Cola och sushi börjar kännas tröttsamt. Det är dock en stilprocess som kan ta generationer och fram till dess är sarin förpassad till Bollywood och bröllop samt klassas som ett kitschigt plagg som Madonna då och då rotar fram.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här