Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Jag spenderade helgen i Jersey Shore och under tiden som jag promenerade runt i Bruce Springsteens pittoreska hemtrakter, såg finklädda kvinnor strömma ut från kyrkan i Ocean Grove och åt glass på legendariska Nagel’s fick jag ännu en gång bekräftat hur viktigt det är att markera midjan.

Paola Suhonen, hjärnan bakom Ivana Helsinki, sa nyligen till mig att ”alla kvinnor har en sjuklig relation till sina kroppar och det påverkar hur de klär sig” och kanske är det just därför det nästan blivit en instinkt att dölja midjan. Problemet är dock att kläder som nonchalerar midjan ofta hjälper till att ge ett formlöst intryck och att effekten därför är allt annat än vad som var tänkt. När jag i våras intervjuade modehistorikern Jessica Glasscock om trenden med de bara magarna sa hon att det inte alls är ett krävande mode eftersom de flesta kvinnor, oavsett ålder, är smala från naveln och uppåt. Den troligaste förklaringen till midjerädslan är nog därför att många kvinnor inte vet var deras midja sitter.

Den här säsongen flirtar många modeskapare med det eleganta 40-talet, ett årtionde som inte var ungdomsfixerat och som framhöll en midjemarkerande stil som fungerar för de flesta åldrar. Prova att markera midjan i höst, det kommer att vara både smickrande och modernt.

Dries van Noten, från style.com.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här