Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Prisvärda trendkläder är fortfarande det ultimata kedjekonceptet, men i kristider kommer vi att se fler unika samarbeten och exklusiva plagg inom shoppingkomplexens väggar. Kim Gordon från Sonic Youth väljer exempel att endast sälja sin klädkollektion på Urban Outfitters (där hon dessutom är en ivrig shoppare, har nämligen sett henne smyga omkring i butiken på Broadway flera gånger), medan Anthropologie väljer att lansera fler exklusiva kollektioner. Under modeveckan i New York smögs bland annat kedjekollektionen Leifsdottir in i designschemat. Och medan mindre märken går under är Leifsdottir, som designas av finska Johanna Uurasjarvi, garanterat en överlevare.


Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här