Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Wall Street Journal skrev i helgen om Brionis 43 000 dollar kostym och om hur den italienska herrlegenden, som klär Donald Trump och Co, lanserar sin dyraste kostym någonsin trots den dystra ekonomin. Brioni har till mångas förvåning redan lyckats sälja trettio kostymer, men enligt Bain & Co är satsning helt rätt eftersom den lyxigaste lyxkonsumtionen kommer att öka under 2009. Det är snarare mellanlyxen med Gucci och Louis Vuitton i spetsen som ligger i riskzonen då konsumtionen beräknas minska med tre till sju procent.
Det gäller helt enkelt att satsa på rätt lyx.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar