Annons
X
Annons
X

Mitt Stockholm

Johan Lindberg

Johan Lindberg

Då är det dags för lösningen på veckans Stockholmsgåta. Svaret är att konstverket finns i taket på Gullmarsplans t-banestation. Konstnären heter Leif Tjerned.

37 av er läsare hade rätt svar. Några av era historier finns längre ner i detta blogginlägg, men först ska vi berätta mer om konstverket och platsen.

Den som vet bäst är förstås konstnären själv, Leif Tjerned. Vi slog honom en signal och hans berättelse om den långa vägen fram till att konstverket var helt klart 1999 är fascinerande.

Så här gick det till steg för steg:

1) GALLRINGEN

– I slutet av 1980-talet bjöds 4-5 konstnärer in för att lämna förslag. För mig kändes det viktigt att skapa något som skulle kännas positivt för resenärer som ska åka tunnelbana klockan 7 på morgonen. En tid senare fick jag besked att jag skulle få utföra konstverket till Gullmarsplans t-bana, berättar Leif Tjerned.

2) GRANSKNINGEN

– Sedan skulle politiker tycka till och granska det hela.

3) TEKNISKA ASPEKTER

– Sen skulle de tekniska detaljerna lösas så att det stämde med säkerhetszonerna vid stationen och allt sånt. Förslaget omändrades gång på gång. Det kändes besvärligt i början, men sen vande jag mig och tyckte det kändes intressant.

4) PROJEKTET PÅ IS EFTER VALET

– När allt var godkänt och klart blev det kommunalval. En ny majoritet tillträdde och projektet lades till min besvikelse på is.

5) NY PROJEKTLEDARE – NYTT HOPP

– Efter några år ringde en ny projektledare, men han ville inte följa det som den tidigare projektledaren kommit fram till. Till slut var det dock klart igen.

6) ÄNTLIGEN KLART! DÅ VAR PENGARNA SLUT…

– När allt var redo såg jag en sak som var fel i kontraktet. Jag ringde upp, men möttes av svaret: ”Det var bra att du ringde. Det blir ingen utsmyckning, det finns inga pengar”.

7) PAUS NÅGRA MÅNADER

– Hade jag varit i 30-årsåldern hade jag nog blivit väldigt besviken, men nu tog jag beskedet med fattning. Det var ju inte mycket att göra åt.

8 NYSTART – MEN KAKELTRUBBEL

– Efter en paus på några månader blev jag uppringd – nu fanns pengar igen. Men jag kom inte riktigt överens med arkitekten. Det blev ett annat kakel än det vi kommit överens om. Det stämde inte ens med färgen på de andra två. Men huvudsaken var att vi kom vidare. Om någon har stått på perrongen och undrat över denna skillnad så är detta alltså anledningen.

9) 1999 – ALLT FÄRDIGT!

– Det tog alltså över tio år från start till mål. Men det här är en process som många av oss som sysslar med offentlig konst går igenom. Det blev inte exakt som jag hade tänkt, men ganska nära. Det ska man tänka på när man ser något offentligt verk som ser lite ointressant ut – det är inte alltid så enkelt för konstnären…, säger Leif Tjerned.

Ja visst är Leif Tjerneds berättelse fascinerande. Kanske hamnar konstverket i ett nytt ljus för några av er nu. Ni som blir nyfikna och vill veta mer om Leif Tjerned kan följa denna länk.

Då ska jag berätta lite mer om ledtråden som handlade om gravplatsen som ligger intill Gullmarsplans t-bana.

Här en färsk bild från platsen:

Det är Kolerakyrkogården som användes 1809 till 1901. Namnet kommer ifrån att många offer från Stockholms båda koleraepidemier (1834 och 1853) begravdes här. Till en början begravdes huvudsakligen fattiga här och som sagt även stupade soldater från 1808 och 1809 års krig mot Ryssland.

1831 väntade man sig en koleraepidemi till Stockholm. Därför förbereddes särskilda begravningsplatser och ett dödgrävarboställe byggdes.

Titta här – byggnaden finns alltså kvar än i dag (nu med Globen i bakgrunden):

Dödgrävarbostället på Kolerakyrkogården.

1834 drabbades Stockholm av den första koleraepidemin. På nätterna kom hästdragna kärror skramlande med lik till denna kyrkogård. Då sattes upp till 16 kistor ner i varje grav. 3665 människor dog i denna epidemi. Under koleraepidemin 1853 krävdes 2875 dödsoffer. 1997 rustades parken upp med bättre gångvägar och parkbänkar.

37 av er läsare kom alltså med det rätta svaret. Allra snabbast var Niklas Lenkel som bara efter några minuter mejlade följande: ”Gullmarsplans T-banestation! Det är en kul och annorlunda utsmyckning”.

Här är några fler rätta svar:

Maria Lindström: ”Gullmarsplan. Konstverket är… Färgglatt o lyser upp en tråkig station. Får mig att tänka på 80-talet och Frankrike!”

Anton Lagerholm: ”Detta är såklart taket till perrongen på Gullmarsplans tunnelbanestation. Detta konstverk har jag stått/suttit och kollat på otaliga gånger. Har en speciell hatkärlek till denna plats. Å ena sidan är det en av Stockholms sunkigaste tunnelbanestationer å andra sidan var detta porten till staden under hela ungdomen, då man kom med bussen från Tyresö. Äventyren började alltid när man klev av bussen på Gullmars”.

Frédérique: ”Konstverket av Leif Tjerned finns i taket på en perrong vid Gullmarsplans t-bana.Leif har gjort en tavla som heter Twin Towers http://www.leiftjerned.com/pop/31.htm. Jag åker förbi varje dag och kände igen konstverket och har någon gång gått en s k konståkning i t-banan. Det är kul med ett så ljust konstverk på ett så mörkt ställe ju!”.

Mikael Bergerholm: ”Hej hej. Svaret är Gullmarsplan. Tar det på många långa vinterkvällar, när det där har varit en av få ljuspunkter att se på, kände igen det direkt. Men vet ingenting i sig om ljuslådorna, eller yuppien på pelaren ute på perrongen. Det bara är konst i tunnelbanan, bra så”.

Lars Waller: ”Jag åker sällan T-bana, men har imponerats av takets konst under viadukten vid Gullmarsplan. Den är ju lite ovanligt med sin belysning. För att säkerställa att det verkligen var där så ser man den karakteristiska pelaren på sidan, den har ju en konisk topp med kanter som jag bara vet att Gullmarsplan har med sina pelare. Jag tycker det är trevligt med belyst konst i T-banan, det livar upp för de som hinner se den”.

Bo Lundqvist: ”Gullmarsplan. Under en period passerade jag där varje dag och stod och funderade på konsten. Kändes lite konstigt placerad samtidigt som den platsen definitiv behöver all uppmuntran den kan få. Först var jag inne på Skanstulls t-bana som jag inbillar mig har något liknande i taket. Men sen insåg jag att jag hade fel. Konstnären (Leit Tjerned) har målat av WTC i olika ljus under den tid han bodde i New York om jag fattar det rätt”.

Tove-Lia Johansson: ”Leif är min pappas bästa vän så jag är uppvuxen med mycket av hans konst – så jag tycker såklart om dem. På Gullmarsplan gillar jag dock främst statyn som är längre fram på perrongen (jag har alltid kallat den igelkotten), och klättrarna som är på en av kakelväggarna – lite mer liv i dom. En liten anekdot är att kort efter att konsten sattes upp på Gullmarsplan (kan det ha varit på mitten av 90-talet) tog min pappa och Leif bilen till Gullmarsplan för att se konstverken på plats. Spärrvakten trodde dock inte på att Leif var konstnären så de fick båda lösa biljett för att få komma ner på perrongen”.

Anders Lundgren: ”Hej Johan. Det kan verka märkligt men jag tog det på den kantiga infästningen av betongpelaren och 17 på informationstavlan. När jag har stått och väntat på T-banan några 100-tals gånger så har jag tydligen memorerat in detta av någon anledning?”.

Margareta Malmberg Norring: ”Gullmarsplan. Har stått och väntat på Tvärbanan och T-banan ett antal gånger. Det är det enda som lyser upp den trista plats!”.

Roland Ehne: ”Gullmarsplan. Jag fick direkt både känslan av att ha sett det förut och att det var ett tak i t-banan eller busstation, men det stämde inte med bussarna vid Slussen som var första tanken.  Ledtråden med kyrkogården ledde mig rätt. Jag bor i Hammarbyhöjden inte långt därifrån. Det verkar vara väldigt ont om bilder på nätet, inte ens SL har några bland sina konstbilder. Det är den typen av konst som man ser men inte riktigt reflekterar över. Den ger liv åt stationen som vore grå och trist utan, men det är inget man åker dit för att se”.

Mats Björkman: ”Tänkte först Slussen, insåg rätt snabbt då man anade destinationsskylten i hörnet att det var fel då plattformarna där har en helt annan takstruktur. Sen slog det mig att det måste vara en utomhusstation, finns inte så många som har utmsyckningar på det sättet – och då man såg linje 17 så insåg jag att det så klart är Gullmarsplan! Åker säkert minst en gång därifrån i veckan så: Gillar de här konstverken som är upplysta, ger både en atmosfär till platserna och syns bättre!”.

Karl-Johan Gärdelid: ”Jo, ni befinner er på Gullmarsplan, tvärbanan! En av söderorts knutpunkter som är väldigt trafikerad. Att ta sig ner till linje 18 söderut kan vara en pers om det råkar komma in ett annat tåg samtidigt. Jag känner igen konstverket i taket, tog faktiskt en bild på det i somras när jag väntade på tåget. Konstverket livar upp en annars mycket tråkig plats”.

Gunnar Arnkvist: ”Bilden föreställer installation i taket på Gullmarsplans tunnelbane- och tvärbanestation. Konstverken dök upp ett par år efter Skarpnäcks tunnelbanelinje blev klar. Gullmarsplans tunnelbanestation är en av de ursprungliga 11 stationerna som invigdes 1 oktober 1950 på sträckan Hökarängen-Slussen. Jag är nästan boende på stationen, bowlar nästan sju dagar i veckan på Enskedehallen och då passerar man stationen. Dessutom är jag en av få som inte kör ner blicken i marken. Jag älskar att titta mig omkring för att upptäcka saker. Det var meningen att plattformarna på tunnelstationen skulle ha varit helt raka i den ursprungliga ritningen. Men när man förlängde stationerna från 110 meter till 145 meter, när man förlängde tågens maxlängd från sex till åtta vagnar av den gamla vagntypen, så blev plattformerna krökta för att kunna platsa in. Samtidigt med detta så bestämde man sig för att ta bort Årstagrenen av tunnelbanan”.

Eva-Lisa Palmtag: ”Jag har väntat många gånger på tunnelbanan/tvärbanan vid Gullmarsplan och då är man ganska bekant med dessa konstverk. Jag gillar att man har konst även i taket. Det drar blicken och ”aktiverar” människorna som väntar på tunnelbanan”.

Även Ann Carlsson, Magnus Löwendahl, Jaana Johansson, Ulf Andersson, Johan Kleiman, Oscar Klein, Rikard Fornbäck, David Joy, Louise Linder och Carl-Axel Petterson svarade rätt under första dagen.

12 läsare kom med rätt svar dag 2.

Stationen vid Gullmarsplan öppnades förresten 3 september 1946. Den hette då Johanneshov och trafikerades av spårvagnar fram till den 1 oktober 1950, då t-banan kom. Här en bild från Stockholms spårvägsmuseum som är från just 1950.

Bygget av Gullmarsplans T-bana 1950. Foto: Stockholms Spårvägsmuseum

Till sist tre bilder från de tre perrongerna vid Gullmarsplan. Alla tre med samma tema i taket:

Gullmarsplan - perrong 1.

Gullmarsplan - perrong 2.

Gullmarsplan - perrong 3.

 

Nästa gåta kommer som vanligt på måndag. Välkommen tillbaka då!

Har du själv någon gåta som du tycker vi ska använda i bloggen? Mejla i så fall gärna in den till mittstockholm@svd.se.



 

OM BLOGGEN



Välkommen till bloggen Mitt Stockholm! Här samlar vi gåtor, frågesport, bilder, filmer och berättelser om Stockholm förr och nu.

Vill du bidra med eget material eller har förslag på vad vi ska berätta mer om? Mejla till mittstockholm@svd.se

Klicka dig gärna runt i arkivet här nedan – där finns många okända pärlor om vår kära huvudstad.

/Hälsningar Johan Lindberg

Klicka dig runt!

karta

Här finns alla gåtorna och filmerna samlade – klicka dig runt och lär dig mer om Stockholm.