Om mellanöstern

Bitte Hammargren

Bitte Hammargren

Om palestinierna i Gaza ska slippa biståndsberoendet och kunna bygga upp sin ekonomi måste de kunna exportera sina grödor och industriprodukter. Behovet av TRUCKS FROM GAZA är enormt men leder sällan till några internationella protester.

En organisation som oförtrutet bevakar rätten till den fria rörligheten för både varor och människor till och från Gaza är den israeliska människorättsorganisationen Gisha. Organisationen berättar i sin senaste rapport att tre lastbilar med tomater har fått lämna Gaza för vidare export till Saudiarabien. Det är så ovanligt att det noteras.

Lastbilarna kommer att passera genom Israel och Västbanken, men de tillåts inte lossa något där. Israeliska myndigheter har kvar sitt förbud av export från Gaza till dessa närliggande marknader som en del av sin ”separationspolitik”, skriver Gisha. Detta förbud infördes 2007, efter det att Hamas med blodiga metoder kastat ut Palestinska myndigheten från Gaza. Men säljförbudet till närmaste marknaderna drabbar inte bara Hamas utan alla Gazas invånare, däribland odlare och arbetare som kanske själva är motståndare till de palestinska islamisterna.

Jamel Abu Hmeda odlar jordgubbar för export. Han tillhör jordbrukskooperativet i Beit Hanoun. En av hans söner dödades av en  förlupen kula från Hamas och det har landat Qassemraketer på hans marker. Han vill ha palestinsk försoning mellan Hamas och Fatah och fred med Israel. Men det israeliska exportförbudet slår hårt mot hans rörelse och inte minst mot de arbetare han blivit tvungen att säga upp. Foto: Bitte Hammargren

Förbudet att exportera varor och grödor från Gaza till Israel och Västbanken har lett till att det är ytterst svårt för palestinska producenter att nå marknader utanför den isolerade enklaven vid Medelhavet. Under det gångna året har det rullat ut i genomsnitt en lastbil per dag med varor från Gaza, jämfört med 90 lastbilar per dag innan avsaluförbudet till Israel och Västbanken infördes.

2005 i Agreement on Movement and Access (AMA) avtalades att det skulle gå ut 400 lastbilar om dagen från Gaza. Den gula pilen visar hur dessa exportmöjligheter skulle se ut veckovis.  De tunna blåa plattorna visar i stället det faktiska utfallet de senaste veckorna. Källa: Gisha

De tre lastbilar som nu är på väg till den saudiska marknaden genom Israel och Västbanken är lastade med tomater från ett grossistföretag för frukt och grönt som ägs av Abed Al Rauf Abu Safar. Fram till 2007 rullade årligen hundratals lastbilar med grödor från Abu Safars företag, framför allt till Israel och Västbanken. Abu Safar tror att han kommer att förlora på experimentet att exportera till den saudiska marknaden på grund av långa väntetider vid gränsstationen Kerem Shalom.

För två veckor sedan lyckades en annan grossist få igenom en lastbil med möbler till Jordanien via Israel och Västbanken. Men dessa exportvägar är dyra. En ekonomisk återhämtning i Gaza hänger på om producenterna kan nå sina gamla marknader i Israel och på Västbanken, dit tidigare 85 procent av lastbilarna gick.

Mer om blockaden mot Gaza finns på Gishas hemsida. Och här finns mer statistik.

Om bloggen


Bitte Hammargren bloggar om det händelserika Turkiet och Mellanöstern. Var SvD:s korrespondent för Turkiet och Mellanöstern 2001-2012. Medverkar regelbundet i SvD, numera som frilans.
Baserad i Stockholm men är ofta på resa.

Mottagare av Publicistklubbens stora pris 2008.

Kom hösten 2014 ut med boken Gulfen – en framtida krutdurk (Leopard förlag).

Kontakta Bitte Hammargren
Fler bloggar