Om mellanöstern

Bitte Hammargren

Bitte Hammargren

Ett litet fartyg med judiska aktivister ombord tvingades in till hamnen i Ashdod av israelisk flotta den 28 september. Fargtyget är det senaste försöket att bryta blockaden till havs. Men fler initiativ är på gång. Foto:

Amir Cohen/Reuters


För någon vecka sedan stoppade israelisk flotta ett mindre fartyg med judiska aktivister som från norra Cypern försökt segla mot Gazas hamn. Bakom initiativet låg en brittisk organisation, Jews for Justice for Palestinians.

Ombord fanns två judiska israeler:

Rami Elhanan, vars dotter Smadar dödades av en självmordsbombare i Jerusalem 1997. Enligt Jerusalem Post ansåg Elhanan att det var hans moraliska plikt att stödja palestinierna i Gaza eftersom försoning är säkraste vägen till fred.

På båten fanns också den förre israeliske stridspilten Yonatan Shapira, känd refusenik, tidigare intervjuad i SvD.

Senare i vinter – inför tvåårsdagen av Gazakrigets utbrott för två år sedan – kommer en större konvoj att sätta kurs mot Gaza, än en gång med den turkisk-islamiska stiftelsen IHH som drivkraft. De cirka 500 aktivisterna ska komma från flera muslimska länder, däribland annat Pakistan, Iran och Syrien, meddelar nyhetsbyrån AP.

Enligt svenska Ship to Gaza har Frihetsflottan samtidigt fått nya medlemsorganisationer i flera västländer: Italien, Schweiz, Frankrike, Spanien, Kanada, Norge, Belgien, Österrike, Australien och USA.

”Organisationer och nätverk i alla dessa länder är i färd med att utrusta och lasta varsin båt för resa till Gaza”, säger svenska Ship to Gaza.

IHH – som har omfattande hjälparbete världen över men som av Israel stämplas som en terroristorganisation – var motorn i maskineriet bakom Ship to Gaza/Frihetsflottan som stoppades av en israelisk kommandoräd på internationellt vatten den 31 maj. SvD besökte IHH:s högkvarter på en bakgata i Istanbul i juni, samma dag som nio ihjälskjutna turkiska aktivister begravts under en känsloladdad ceremoni.

Israels försvarsminister Ehud Barak säger att alla fartyg som närmar sig Gaza kommer att stoppas även fortsättningsvis. Blockaden landvägen har dock lättat efter sommarens kommandoräd. Nu kommer det in konsumtionsvaror legalt till Gaza, i stället för via tunnlarna.

Men teknisk apparatur, exempelvis för avloppsrening, och viktiga byggvaror är fortfarande förbjudna att importera. Som SvD har berättat drabbas inte minst FN av importförbudet varför man tvingas säga nej till 40 000 skolbarn som vill gå i FN:s skolor, men som det inte finns klassrum för.

Madeleine, 16, och hennes syskon för skickligt sin enkla kajak i land efter dagens fisketur. ”Madeleine har tagit ’examen’ från min skola, säger hennes pappa Mohammed stolt. I dessa vatten sköts nyligen en 20-årig fiskare ihjäl av en israelisk kanonbåt. Foto: MALIN HOELSTAD

Se också Malin Hoelstads bildspel på svd.se multimedia om fiskarfamiljen som kämpar för att livnära sig i Gazas farliga fiskezon och om trängseln på FN-skolorna i Gaza.

Smugglingen via tunnlarna fortsätter för dem som har råd – främst bland dem Hamas, de styrande i Gaza.

Om bloggen


Bitte Hammargren bloggar om det händelserika Turkiet och Mellanöstern. Var SvD:s korrespondent för Turkiet och Mellanöstern 2001-2012. Medverkar regelbundet i SvD, numera som frilans.
Baserad i Stockholm men är ofta på resa.

Mottagare av Publicistklubbens stora pris 2008.

Kom hösten 2014 ut med boken Gulfen – en framtida krutdurk (Leopard förlag).

Kontakta Bitte Hammargren
Fler bloggar