Om mellanöstern

Bitte Hammargren

Bitte Hammargren

Den libanesiska valrörelsens mest korkade kampanjaffisch kan härmed utses. Det är den kristne generalen Michel Aouns fria patriotiska rörelse som tror att libanesiskor kommer att rösta på hans parti med hjälp av en bimbolook och budskapet: Se vacker ut och gå och rösta (Sois belle et vote).

Visst är politik i Libanon ett manligt reservat – med undantag främst för änkor till politiker som tar över efter fallna män. Men sådana affischkampanjer kan inte fälla avgörandet för de libanesiskor i Achrafiyeh eller Berget Libanon som tvekar mellan blocken (pro-Syrien och pro-Iran eller pro-Saudi och pro-USA) i parlamentsvalet den 7 juni.

Affischkampanjen har framkallat elaka och roliga parodier. Pseudonymen Kaya har lekt med orden och lagt en ny valslogan på samma bild med hjälp av Photoshop, men nu med orden: ”Bêêêle et vote”.

Det är en lek med ord där hon blandat samman orden för vacker och korkad.

Fria patriotiska rörelsens slogan tar inte libanesiska kvinnor på allvar, men samma förklenande metod och samma kommunikationsmiss hade andra partier i Libanon också kunna göra sig skyldiga till, säger Kaya till Les Observateurs.

– Problemet är att partierna inte har riktiga program, säger hon.

På Les Observatuers sajt, som väninnan i Beirut tipsat om, hittar man fler vassa parodier av valaffischerna, som den här som anspelar på silkontemat:

Aouns parti har, okänslig för dessa parodier, också lanserat en kampanjvideo på samma bimbotema à la libanaise som visas på tv. Frilansjournalisten Alexandra Sandels i Beirut, som på nättidningen Menassat skrivit om den debatt som kampanjen orsakat, säger att videofilmen trots allt tycks gå hem hos en del kristna medelklasstjejer/kvinnor. Men inte hos majoriteten.
Här kan ni själva se videon:

Men i ärlighetens namn måste också tilläggas att det finns läsare av denna blogg som tycker att affischkampanjen inte alls är så dum – förutsatt att man känner till filmen Sois belle et tais-toi (Gör dig vacker och håll käften).

Från Marocko skriver en bloggläsare: ”Känner man till den filmen blir valaffichens budskap snarare: lägg gärna ner tid och kraft på att vara vacker, men gör din röst hörd. Ganska bra, tycker jag…”

Och från Göteborg skriver en annan läsare:

”Det är svårt att förstår politiken i Libanon, även vi som är födda där gapar stort när saker händer. Men här har du missat en viktig poäng, tror jag. För kampanjaffischen handlar inte om bimbolook och snygghet, som du skriver. Tvärtom handlar det om att uppmana kvinnorna att rösta och inte vara ett sexobjekt eller en kund för plastkirurgi.

Det finns ett engelskt uttryck som säger ’Be beautiful and shut up’ och på franska betyder det ’Sois belle et tais-toi’. Det är därifrån parodin kommer. Kampanjen leker med orden.”

Bloggläsaren i Göteborg fortsätter: ”Flickan på kampanjaffischen är student. Hon säger i en intervju att hon är stolt över sin deltagande i kampanjen.”

Men libanesiska feminister triggas till att göra nya parodier på kampanjaffischen, som nedanstående varint med en misshandlad kvinna, där det nu heter efter att rödpennan varit framme:

Var smart och rösta blankt.

Debatten om valaffischen går vidare i Libanon. Så här skriver en signatur på franskspråkiga Les Observateurs under rubriken Man måste leva i Beirut” (för att förstå detta).

”Även om libanesiska kvinnor fick rösträtt innan de franska kvinnorna spelar de ingen verklig roll i det libanesiska samhället. De kan till exempel inte låta barnen ärva mammans nationalitet (om hon är gift med en utländsk man) och de kan inte resa utomlands utan makens tillstånd. Och i arbetslivet går en barriär mellan män och kvinnor”.

Läs också mer om debatten på engelskspråkiga Menassat.

Om bloggen


Bitte Hammargren bloggar om det händelserika Turkiet och Mellanöstern. Var SvD:s korrespondent för Turkiet och Mellanöstern 2001-2012. Medverkar regelbundet i SvD, numera som frilans.
Baserad i Stockholm men är ofta på resa.

Mottagare av Publicistklubbens stora pris 2008.

Kom hösten 2014 ut med boken Gulfen – en framtida krutdurk (Leopard förlag).

Kontakta Bitte Hammargren
Fler bloggar