Annons

Henrik Ennart om mat & hälsa

Henrik Ennart

Henrik Ennart

Hösten är här och det är omöjligt att missa att den nya miljötrenden är att handla MER klimatvänliga matvaror. Tanken tycks vara att om vi alla tar oss samman och åker iväg till köpcentret och konsumerar klimatmärkta varor för allt vad tygen håller så ska vi nog tillsammans lyckas shoppa oss ur det här otrevliga miljöproblemet. Tänk vilken kraft om vi alla shoppar tillsammans! Lovvärt, naturligtvis, men kan ingen väcka mig i tevefåtöljen! Liknar inte detta en rätt skruvad deperate housewife-lösning på växthuseffekten.

Varför inte handla lite mindre käk istället? Om vi inte frossade som romare hela dagarna så kanske vi inte skulle bli så feta heller.

Ta ett exempel. I det förslag till klimatmärkning som KRAV och Svenskt Sigill börjat spåna fram är en grundprincip att det inte är produkten utan produktionen som ska klimatmärkas. Varför? Jo, för att då kan märket öka konsumtionen av vissa varor utan att skada konsumtionen av andra, som exempelvis kött.

Ta ett annat exempel. Göteborgs-Posten intervjuade för en tid sedan ICA:s miljöchef Kerstin Lindvall som lyfte fram ett viktigt problem: rättvisemärkta snittblommor från Kenya. ”De flygs in, men trots det så visar livscykelanalysen att produktion
och transport tillsammans alstrar mindre koldioxid och är mindre
skadlig för klimatet än snittblommor som växthusodlas i Holland”, förklarade hon. Logiken: det är inte alltid dåligt för klimatet att flyga blommor kors och tvärs runt världen.

Men, ursäkta, det finns en annan lösning: Köp ingen av blommorna! Din älskling kanske blir sur, men ungarna blir garanterat gladare om 50 år.

Visst förstår jag att lockelsen är stor för branschen. Nästan tre av fyra konsumenter (73 procent) skulle alltid eller ofta välja klimatmärkta matvaror om det var möjligt och 41 procent är beredda att betala 10 procent mer för sådan mat, enligt en färsk men ganska liten studie på 250 konsumenter som presenteras av Krav och Svensk sigill.

I veckan är det stor matmässa i Göteborg. Men bland alla företag och organisationer som plötsligt blivit så klimatvänliga kan jag inte hitta någon som säger att vi ska köpa färre
av deras varor.