Annons

Henrik Ennart om mat & hälsa

Henrik Ennart

Henrik Ennart

Tillbaka från semestern, och naturligtvis finns minnena av några sköna krogbesök insorterade bland semsterbilderna på hjärnans hårddisk. Eller hur var det nu? Var maten verkligen så utsökt god som jag vill minnas, eller blev jag bara bortkollrad av krögartricks som rena bestick, mysig belysning och de supervänliga servitörerna som vinkade hej då i garderoben?

Efter åratals forskning har professor Kai Victor Hansen vid universitetet i Stavanger listat ut vad som får oss att tro att vi gjort ett lyckat restaurangbesök, och tvärtom? Med tanke på vad maten kostade senast jag besökte en krog i Norge så borde svaret på den senare frågan vara ganska enkelt, tänkte jag, men professor Hansens forskning blottlägger en långt mer komplex verklighet. Små detaljer som en smutsig meny, eller en lång, frustrerande väntan på notan kan fullständigt spoliera vårt intryck av upplevelsen, visar det sig. Maten då? Självklart viktig, men inte allt.

Här är lyckans fem komponenter för ditt krogbesök:

1. Maten. Smaken på mat och dryck är ytterst viktig. Men inte avgjort viktigare för de flesta kundernas slutintryck än:

2. Lokalens mysfaktor. Allt från möbler och dekorationer till belysning och servetter spelar en roll för känslan.

3. Sällskapet. Förstås. Men det lär man ordna själv. Och.

4. Atmosfären. Här kan personalen påverka rejält. En totalt misslyckad maträtt kan till exempel vändas till något bra om servitören på ett trevligt sätt korrigerar misstaget.

5. Betalningen. Servicen i allmänhet var givetvis viktig men det
som förvånade forskarna mest var betydelsen av rapp betalning. Den
stigande irritationen då man fruktlöst försöker få ögonkontakt med en
undflyende servitör skapar en bitter eftersmak som häftar fast i
gomseglet och effektivt tränger undan alla tidigare gastronomiska
upplevelser. Ett skäl kan givetvis vara att servitörerna ansvarar för
en grupp egna bord och inte vill ta kollegornas gäster, men hur futtig
känns inte den förklaringen när man som gäst enbart upplever nonchalans
och usel service.