Annons

Henrik Ennart om mat & hälsa

Henrik Ennart

Henrik Ennart

Feta barn åt 134 procent mer godis när de fått se TV-reklam för mat. Ju kraftigare övervikt barnen hade från början desto större var sannolikheten för att de skulle välja den fetaste maten, visar en studie från universitetet i Liverpool.

Forskarna lät 60 barn i åldern 9 till 11 år titta på olika sorters TV-reklam följt av en tecknad film. Efteråt fick de välja och vraka ur en buffé med ett urval av varierande fetthalt. Det visade sig att barnen åt mycket mer när de tittat på matreklam än då de visades en reklamfilm för leksaker. De feta barnens konsumtion ökade med hela 134 procent , de överviktigas med 101 procent och de normalviktigas med 84 procent.

Det visade sig
också finnas ett samband mellan barnens vikt och vad de stoppade i sig. Medan de fetaste barnen konsekvent valde de fetaste godisbitarna, framför allt choklad, valde de överviktiga barnen oftare gelegodis som innehåller mindre fett.

I Sverige är det sedan länge förbud mot TV-reklam riktad till barn under 12 år. Men exponeringen har ändå varit stor via TV3 och TV5 som sänder från Storbritannien, där dock hårdare regler är på gång. En starkt växande reklamtrend som är svårare att reglera är produktplacering av varor som rekvisita i filmer och program.