Henrik Ennart om mat & hälsa

Henrik Ennart

Henrik Ennart

Som småbarnsförälder är det svårt att inte reagera på GB:s nya hallonglass Girlie, vilket antagligen är PR-syftet. Det handlar alltså om en rosa hallonglass modell Barbie med pärlströssel och glittersmink instoppat i pinnen.

Självklart kommer massor av småflickor att tjata till sig glassen, men är det inte lite tröttsamt med den extremt könsstereotypa uppdelningen som möter dagens kids på alla plan och nu alltså även i glasskiosken. Ska jag köpa en pyjamas till mina småkillar finns det bara svarta med skelett eller blå med stålmannenemblem att välja på, medan flickavdelningen blinkar så rödrosa att den kan framkalla epileptiska anfall.

Visst finns det skillnader mellan könen, och inte minst mellan individer, men varför måste det bli så otroligt fantasilöst och ensidigt? Killar kan också gilla pärlor, och tjejer vill nog egentligen inte bara ha ”rosa prinsessvagnar med flickor i” som min av omvärlden hjärntvättade fyraåring föreslog till födelsedagspresent åt en tjejkompis. (Till slut ändrade han sig och det blev en brandbil.)

GB-gubben borde hålla sig för fin för att locka småflickor med glitter. Vad sägs om att marknadsföra glassen istället? Men det är kanske inte lika attraktivt att döma av längden på ingrediensförteckningen.

Fler bloggar