Henrik Ennart
Bryggerijätten Pepsi anger på etiketten hur mycket beroendeframkallande koffein som drycken innehåller. Men förändringen gäller inte i Sverige utan bara när den klassiska Pepsi-drycken säljs i USA. Och konkurrenten Coca-Cola har inte hakat på. Höga doser av koffein kan orsaka missfall och låg födselvikt.
Amerikanska konsumentorganisationer hyllar nu Pepsi för beslutet att frivilligt börja ange halten av koffein på flaskorna och uppmanar samtidigt Coca-Cola och landets kaffeproducenter att göra detsamma. Men Carlsberg som marknadsför Pepsi i Sverige har inga planer på att ge svenska konsumenter samma information som de amerikanska ska få.
I USA kan man nu läsa sig till att en burk med 23,5 centiliter Pepsi innehåller 25 mg koffein, alltså ungefär 1 mg per centiliter. Inom EU klassas koffein som aromämne och det finns krav på märkning med texten ”hög koffeinhalt” när innehållet är mer än 150 mg per liter, alltså betydligt mer än i amerikansk Pepsi.
Koffein är milt beroendeframkallande. Den storkonsument som slutar kan få huvudvärk eller illamående som hänger i en vecka. Doser på mer än 300 milligram per dag leder dessutom till ökad risk för missfall och till att barn föds med för låg vikt. Just 300 milligram är också den dagliga maxdos som rekommenderas av Livsmedelsverket för gravida och ammande. Det motsvarar, med lite marginal, tre koppar kaffe.
Kraven på bättre märkning har ökat kraftigt runt om i världen sedan forskare nyligen, i tidskriften Journal of analytical toxicology, varnat för höga halter av koffein i många energidrycker. Forskarna bakom studien har påpekat att koffein kan orsaka allvarliga hälsoeffekter hos överkänsliga personer, exempelvis sömnstörningar, magproblem, oro och irritation.