Annons

Mats-Eric Nilsson om matkvalitet

Mats-Eric Nilsson

Mats-Eric Nilsson

Vi svenskar kan sträcka på oss. Äntligen finns vi på kaffekartan. Vi har ”fått” Starbucks, som heter när ett globalt företag finner vårt insnöade land tillräckligt intressant för en första etablering.

Ursäkta ironin, om den nu gick fram, men nyheten att den amerikanska kedjan – med 4500 kaféer världen över – igår skaffade sig ett brohuvud på Arlanda, gör inte att jag kastar mig på flygtåget.

Om fem år kommer Starbucks att finnas över hela landet sedan jätteföretaget målmedvetet glufsat i sig de espressobarer och konditorier som ännu lyckats stå emot kedjor som Coffeehouse by George, Wayne’s och Espresso House.

Svenskarna – liksom tyskarna, polackerna och kineserna – vill få sin italienska caffè latte serverad i de pappmuggar som förekommit i flest amerikanska teveserier. Det är den enkla förklaringen till att det stora landet, med sitt usla kafferykte, kan bli något så oväntat som kaféexportör.