Annons

Mats-Eric Nilsson om matkvalitet

Mats-Eric Nilsson

Mats-Eric Nilsson

I en konjunktur som stadigt försämras bör det väl snart vara slutsnackat om tillsatsfri mat och ekologiska livsmedel. Detta låter möjligen logiskt, men är långtifrån säkert.
Kanske blir det för många ännu viktigare med riktiga måltider när man tvingas skära ned på annat. Att samlas kring äkta varor i det egna köket blir en nåbar njutning när man måste ställa in semesterresan, behålla tjock-tv:n och strunta i bilköpet.
En sådan händelseutveckling får inte bara stöd av kvarterets fisk- och skaldjurshandlerska – som ännu inte märkt av någon som helst nedgång – utan även av livsmedelsbranschens försäljningssiffror för fjärde kvartalet i fjol. Under den perioden ökade exempelvis de ekologiska produkterna, som genomgående kostar mer, med 39 procent.
Till detta kan läggas en intressant artikel i Los Angeles Times som pekar på att vi konsumenter kan förväntas äta mer hemlagat och mindre färdigrätter och snabbmat när vi måste börja vända på slantarna. I alla fall om vi gör som amerikanerna.
Vitamindrinkar och dyra funktionella livsmedel bedöms samtidigt bli mindre intressanta. En av de intervjuade experterna, Greg Drescher vid Culinary Institute of America, framhåller att man i USA fått en mer ”holistisk” syn på vad som är hälsosam mat. Allt färre tror på något enskilt undergörande livsmedel eller någon särskild diet utan istället att en allsidig kost av lågprocessade råvaror är det bästa.
Och Barbara Katz från marknadsundersökarna HealthFocus International understryker dessutom att kemiska tillsatser och konserveringsmedel numera ligger högt på listan över vad hälsomedvetna medborgare vill undvika. ”Det finns en strävan efter renhet. Folk vill veta vad som finns i deras mat”, säger hon. Och detta leder i sin tur till att fler handlar lokalproducerat och lagar sina egna måltider.
Men sällan är världen så enkel att det bara finns en tendens att ta hänsyn till. Kristiderna får även McDonald’s att vädra morgonluft. Hamburgerkedjan räknar med att under de kommande fem åren öppna ett stort antal nya restauranger i Europa. Närmare bestämt 240 stycken.