Veckans löpare: ”Jag springer för att överleva”

Rasmus Oderud - veckans löpare.

Veckans löpare heter Rasmus Oderud. Foto: Privat.

Hur länge har du löptränat?

- Jag har sprungit till och från sedan 1990-talet, men först för några år sedan kom jag på hur jag skulle göra. Innan trodde jag att jag visste, men jag visste ingenting visade det dig. Jag slutade springa tävlingar 2009 efter två Midnattslopp och ett Göteborgsvarv. Att stressa fram i trängsel var inte min grej helt enkelt. Och jag upplevde för stor tomhet efter loppen. I och med att jag slutade springa tävlingar kunde jag byta fokus under löprundorna till att bara springa istället.

Varför springer du?

- För att överleva. Jag vill nästan gå så långt att säga att det faktiskt är tack vare löpningen jag lever. Stora (ouppnådda) mål inom löpningen har fått mig att kämpa igen svåra perioder.

Har du något favoritpass?

- Ingen specifik runda just nu. Jag går ut och springer bara.

Har du någon förebild inom löpning?

- Jag blir imponerad av de som springer 100 miles-lopp.

Vilket är ditt bästa tips till andra som vill komma igång med löpning?

- UT! Spring!

Ditt bästa löparminne?

- Det finns så många så de flyter ihop. Att bli påhejad av främlingar är alltid kul.

Dina favoritskor?

- Asics Piranha och numera även Vibram Fivefingers Bikila.

Lyssnar du på musik när du springer? Favoritmusik i så fall?

- Om jag springer ensam lyssnar jag på naturen, trafiken, stegen, andningen och mina egna tankar. Vid sällskapslöpning blir det en del samtal.

Kommande mål?

- 3660 km löpning utomhus 2012. Något som egentligen inte faller under katergorin mål för mig är att jag ska springa ett maraton i sommar (Jubileumsmarathon 2012). Fast med helt annat fokus än de gånger jag sprungit lopp förut. Den här gången ska jag njuta hela vägen in i mål. Tiden är oviktig.

Följ Rasmus:  http://3660.se, blogg: http://raz.nu och på Twitter https://twitter.com/#!/raznu

Vill du också bli Veckans löpare? Skicka ett mejl till spring@svd.se!

Visa kommentarer (3 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Goran Nordstrom

    Det låter bra! Ut och spring bara!!
    Dessutom fastnar jag för att bara njuta hela vägen. Men hur många gör det.
    Jag kan eller vill inte byta ut alla andra trevliga aktiviteter jag normalt har om dagarna.
    Jag motionerar kanske tre kvart mest varje dag och uppnår mitt mål, att känna mer energi när jag kommer hem 
    än när jag stack ut. 

  • http://twitter.com/morpac Morris Packer

    Heja!

  • http://www.facebook.com/people/Lars-Emanuelsson/1271845084 Lars Emanuelsson

    Tjoho! Folk frågar ibland varför man ställer upp i tävlingar som man vet att man inte kan vinna. Men de förstår inte att man vinner något varje gång, varje träningspass. En upplevelse och förhoppningsvis ett delmål rikare! Det är inte förrän man ger upp och lägger av helt som man förlorat. Men det är inte heller helt sant, man kan ta en paus, återfå inspiration och göra comeback! Nya metoder och nya mål, sedan köra så det ryker igen. Var individ har sin favorit.

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. JACOB GUDIOL

”Mer än en plump i skolbetyget”

Så säger forskningen om skolidrott.

Bakterier från bin läker svåra sår

Upptäckt

Kan bli framtidens antibiotika.

Frukten som jagar bort vitlöksdoften

Forskning

”Mycket mer effektiv än persilja.”

”Sötningsmedel är det bästa valet”

HÄLSA

Jacob Gudiol: ”Riskerna är överdrivna.”

”Du måste vara på hugget hela tiden”

Löpning

Så lyckas du på Lidingöloppet.

”Biff och rödtjut har aldrig smakat bättre”

Krönika

Petra Månström i fäders spår.

Loppet där du slipper allt som är lagom

”En formidabel fysisk utmaning.”

Swissalpine Marathon. Bildspel

78 kilometer och 2700 höjdmeter

Löpning

Swissalpine Marathon 2014.

Nordiska dieten bra för hälsan

”Väl så bra som Medelhavskosten.”

Mellanmålet som är vägen till toppform

Forskning

”Upplevde minskad hunger.”

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”

”Enda upplägget som funkar”

Träning

Så får du resultat som varar.

Viktnedgång ökar risk för depression

Studie

”Vill inte avråda någon från att banta.”

”Idag är det normalt att leva ohälsosamt”

TRÄNING

Var beredd på att sticka ut.

Smoothien som ger dig starka ben

HÄLSA

Frostig, fruktrik och läskande.

Hälsa

10 livsmedel som gör din lever glad

Boosta kroppen med rätt mat.

Löpning

Här är ultrastjärnans favoritsko

Bästa prylarna för långloppet.

”Levde på havregryn och vatten.”

HOLLYWOOD

10 galnaste skådisdieterna.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag i relationen

Så räddar du förhållandet.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

SUPERMAT

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”