Veckans löpare: ”Jag springer för att överleva”

Rasmus Oderud - veckans löpare.

Veckans löpare heter Rasmus Oderud. Foto: Privat.

Hur länge har du löptränat?

– Jag har sprungit till och från sedan 1990-talet, men först för några år sedan kom jag på hur jag skulle göra. Innan trodde jag att jag visste, men jag visste ingenting visade det dig. Jag slutade springa tävlingar 2009 efter två Midnattslopp och ett Göteborgsvarv. Att stressa fram i trängsel var inte min grej helt enkelt. Och jag upplevde för stor tomhet efter loppen. I och med att jag slutade springa tävlingar kunde jag byta fokus under löprundorna till att bara springa istället.

Varför springer du?

– För att överleva. Jag vill nästan gå så långt att säga att det faktiskt är tack vare löpningen jag lever. Stora (ouppnådda) mål inom löpningen har fått mig att kämpa igen svåra perioder.

Har du något favoritpass?

– Ingen specifik runda just nu. Jag går ut och springer bara.

Har du någon förebild inom löpning?

– Jag blir imponerad av de som springer 100 miles-lopp.

Vilket är ditt bästa tips till andra som vill komma igång med löpning?

– UT! Spring!

Ditt bästa löparminne?

– Det finns så många så de flyter ihop. Att bli påhejad av främlingar är alltid kul.

Dina favoritskor?

– Asics Piranha och numera även Vibram Fivefingers Bikila.

Lyssnar du på musik när du springer? Favoritmusik i så fall?

– Om jag springer ensam lyssnar jag på naturen, trafiken, stegen, andningen och mina egna tankar. Vid sällskapslöpning blir det en del samtal.

Kommande mål?

– 3660 km löpning utomhus 2012. Något som egentligen inte faller under katergorin mål för mig är att jag ska springa ett maraton i sommar (Jubileumsmarathon 2012). Fast med helt annat fokus än de gånger jag sprungit lopp förut. Den här gången ska jag njuta hela vägen in i mål. Tiden är oviktig.

Följ Rasmus:  http://3660.se, blogg: http://raz.nu och på Twitter https://twitter.com/#!/raznu

Vill du också bli Veckans löpare? Skicka ett mejl till spring@svd.se!

Visa kommentarer (3 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Goran Nordstrom

    Det låter bra! Ut och spring bara!!
    Dessutom fastnar jag för att bara njuta hela vägen. Men hur många gör det.
    Jag kan eller vill inte byta ut alla andra trevliga aktiviteter jag normalt har om dagarna.
    Jag motionerar kanske tre kvart mest varje dag och uppnår mitt mål, att känna mer energi när jag kommer hem 
    än när jag stack ut. 

  • http://twitter.com/morpac Morris Packer

    Heja!

  • http://www.facebook.com/people/Lars-Emanuelsson/1271845084 Lars Emanuelsson

    Tjoho! Folk frågar ibland varför man ställer upp i tävlingar som man vet att man inte kan vinna. Men de förstår inte att man vinner något varje gång, varje träningspass. En upplevelse och förhoppningsvis ett delmål rikare! Det är inte förrän man ger upp och lägger av helt som man förlorat. Men det är inte heller helt sant, man kan ta en paus, återfå inspiration och göra comeback! Nya metoder och nya mål, sedan köra så det ryker igen. Var individ har sin favorit.

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. KRÖNIKA

5 tunga anledningar att börja träna

Och därför är det aldrig för sent.

Träning minskar risken för influensa

STUDIE

Men du måste ta i – ordentligt.

”Det är dags att sluta svartmåla kostråden”

HÄLSA

”Fetman inte Livsmedelsverkets fel.”

Ny studie: Må bra och lev längre

Visar sig att välbefinnande kopplas till längre livslängd.

Välbefinnande runtom i världen

grafik

Baseras på observationer i 100 länder.

Lyxa till det med kunglig bysthållare

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Tekniktips för tre vanliga hinder

TRÄNING

”Det handlar om både styrka och teknik.”

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

TRÄNING

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Vi försöker bygga bort skaderisken”

HALLÅ DÄR

Mannen bakom Tough viking.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

HÄLSA

Skyddar ditt hjärta och gör dig mätt

6 anledningar att älska kolhydrater.

KOST

”Vilka kosttillskott behövs?”

”Ibland slinker det ner lite godsaker."

HÄLSA

De tio nyttigaste frukterna

Bra för vikten, skyddar kärl och hjärta.

BLOGG

”Se upp så du inte
blir för muskulös”

Löpare livrädda för att bli ”bulliga”.

BLOGG

Hon är löpningens nya stilikon

Kan bli den nya ”Flo-Jo".

HÄLSA

Maten som motar bort din förkylning

10 immunstärkande livsmedel.

BLOGG

”Du har allt blivit
en liten knubbis”

”Nöp mig i mitt tonårshull.”

Forskning

Lugnt och långt gör dig bättre

”Kort och snabbt räcker inte.”

HÄLSA

”Äer frukostmat till middag”

Experten: ”Det kan vara okej.”

Frukt

10 anledningar att ta en banan

Tros vara världens första frukt: ”Blir gladare.”