Veckans löpare: ”Jag springer för att överleva”

Rasmus Oderud - veckans löpare.

Veckans löpare heter Rasmus Oderud. Foto: Privat.

Hur länge har du löptränat?

- Jag har sprungit till och från sedan 1990-talet, men först för några år sedan kom jag på hur jag skulle göra. Innan trodde jag att jag visste, men jag visste ingenting visade det dig. Jag slutade springa tävlingar 2009 efter två Midnattslopp och ett Göteborgsvarv. Att stressa fram i trängsel var inte min grej helt enkelt. Och jag upplevde för stor tomhet efter loppen. I och med att jag slutade springa tävlingar kunde jag byta fokus under löprundorna till att bara springa istället.

Varför springer du?

- För att överleva. Jag vill nästan gå så långt att säga att det faktiskt är tack vare löpningen jag lever. Stora (ouppnådda) mål inom löpningen har fått mig att kämpa igen svåra perioder.

Har du något favoritpass?

- Ingen specifik runda just nu. Jag går ut och springer bara.

Har du någon förebild inom löpning?

- Jag blir imponerad av de som springer 100 miles-lopp.

Vilket är ditt bästa tips till andra som vill komma igång med löpning?

- UT! Spring!

Ditt bästa löparminne?

- Det finns så många så de flyter ihop. Att bli påhejad av främlingar är alltid kul.

Dina favoritskor?

- Asics Piranha och numera även Vibram Fivefingers Bikila.

Lyssnar du på musik när du springer? Favoritmusik i så fall?

- Om jag springer ensam lyssnar jag på naturen, trafiken, stegen, andningen och mina egna tankar. Vid sällskapslöpning blir det en del samtal.

Kommande mål?

- 3660 km löpning utomhus 2012. Något som egentligen inte faller under katergorin mål för mig är att jag ska springa ett maraton i sommar (Jubileumsmarathon 2012). Fast med helt annat fokus än de gånger jag sprungit lopp förut. Den här gången ska jag njuta hela vägen in i mål. Tiden är oviktig.

Följ Rasmus:  http://3660.se, blogg: http://raz.nu och på Twitter https://twitter.com/#!/raznu

Vill du också bli Veckans löpare? Skicka ett mejl till spring@svd.se!

Visa kommentarer (3 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Goran Nordstrom

    Det låter bra! Ut och spring bara!!
    Dessutom fastnar jag för att bara njuta hela vägen. Men hur många gör det.
    Jag kan eller vill inte byta ut alla andra trevliga aktiviteter jag normalt har om dagarna.
    Jag motionerar kanske tre kvart mest varje dag och uppnår mitt mål, att känna mer energi när jag kommer hem 
    än när jag stack ut. 

  • http://twitter.com/morpac Morris Packer

    Heja!

  • http://www.facebook.com/people/Lars-Emanuelsson/1271845084 Lars Emanuelsson

    Tjoho! Folk frågar ibland varför man ställer upp i tävlingar som man vet att man inte kan vinna. Men de förstår inte att man vinner något varje gång, varje träningspass. En upplevelse och förhoppningsvis ett delmål rikare! Det är inte förrän man ger upp och lägger av helt som man förlorat. Men det är inte heller helt sant, man kan ta en paus, återfå inspiration och göra comeback! Nya metoder och nya mål, sedan köra så det ryker igen. Var individ har sin favorit.

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. TRÄNING

Smoothien som ger dig starka ben

HÄLSA

Frostig, fruktrik och läskande.

Twitter kan sabba ditt förhållande

Forskning

”Kan leda till otrohet.”

Studie: Små mängder alkohol kan skada

Hälsa

Inte så nyttigt trots allt, enligt ny studie.

10 nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

”Snygg naken är inte viktigast”

Träning

Därför motionerar stockholmarna.

”Trams att hård träning räcker”

Träning

Gudiol om hur man når expertnivå.

Boosta med fibrer och antioxidanter

RECEPT

Smoothie som stärker immunförsvaret.

Varannan svensk jobbar på semestern

UNDERSÖKNING

”Män sämst på att koppla av.”

Bästa smoothien efter träningen

RECEPT

Testa en grön proteinbomb.

Så blir du vältränad – på riktigt

TRÄNING

Jacob Gudiol om optimala träningen.

Så dricker du hälsosmart i sommar

DRYCK

Valen för dig som vill ha kolhydratkoll.

”Smoothie bättre än morgonkaffe”

NY BOK

”Renar och stärker kroppen.”

Ät bönor – håll vikten i schack

FORSKNING

Dessa bönor ger bästa effekten.

RELATIONER

Undvik fällorna i kärleksjakten

Dejtingtipsen alla singlar vill ha.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag i relationen

Så räddar du förhållandet.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

LÖPCOACHEN

Så lägger du upp passet

”Är Hammarbybacken för brant?”

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

RECEPT

”Smoothie bättre än kaffe”

Tre läskande recept du måste prova.

SUPERMAT

10 nyttigaste sakerna du kan äta

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”