Veckans löpare: ”Jag springer för att överleva”

Rasmus Oderud - veckans löpare.

Veckans löpare heter Rasmus Oderud. Foto: Privat.

Hur länge har du löptränat?

– Jag har sprungit till och från sedan 1990-talet, men först för några år sedan kom jag på hur jag skulle göra. Innan trodde jag att jag visste, men jag visste ingenting visade det dig. Jag slutade springa tävlingar 2009 efter två Midnattslopp och ett Göteborgsvarv. Att stressa fram i trängsel var inte min grej helt enkelt. Och jag upplevde för stor tomhet efter loppen. I och med att jag slutade springa tävlingar kunde jag byta fokus under löprundorna till att bara springa istället.

Varför springer du?

– För att överleva. Jag vill nästan gå så långt att säga att det faktiskt är tack vare löpningen jag lever. Stora (ouppnådda) mål inom löpningen har fått mig att kämpa igen svåra perioder.

Har du något favoritpass?

– Ingen specifik runda just nu. Jag går ut och springer bara.

Har du någon förebild inom löpning?

– Jag blir imponerad av de som springer 100 miles-lopp.

Vilket är ditt bästa tips till andra som vill komma igång med löpning?

– UT! Spring!

Ditt bästa löparminne?

– Det finns så många så de flyter ihop. Att bli påhejad av främlingar är alltid kul.

Dina favoritskor?

– Asics Piranha och numera även Vibram Fivefingers Bikila.

Lyssnar du på musik när du springer? Favoritmusik i så fall?

– Om jag springer ensam lyssnar jag på naturen, trafiken, stegen, andningen och mina egna tankar. Vid sällskapslöpning blir det en del samtal.

Kommande mål?

– 3660 km löpning utomhus 2012. Något som egentligen inte faller under katergorin mål för mig är att jag ska springa ett maraton i sommar (Jubileumsmarathon 2012). Fast med helt annat fokus än de gånger jag sprungit lopp förut. Den här gången ska jag njuta hela vägen in i mål. Tiden är oviktig.

Följ Rasmus:  http://3660.se, blogg: http://raz.nu och på Twitter https://twitter.com/#!/raznu

Vill du också bli Veckans löpare? Skicka ett mejl till spring@svd.se!

Visa kommentarer (3 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Goran Nordstrom

    Det låter bra! Ut och spring bara!!
    Dessutom fastnar jag för att bara njuta hela vägen. Men hur många gör det.
    Jag kan eller vill inte byta ut alla andra trevliga aktiviteter jag normalt har om dagarna.
    Jag motionerar kanske tre kvart mest varje dag och uppnår mitt mål, att känna mer energi när jag kommer hem 
    än när jag stack ut. 

  • http://twitter.com/morpac Morris Packer

    Heja!

  • http://www.facebook.com/people/Lars-Emanuelsson/1271845084 Lars Emanuelsson

    Tjoho! Folk frågar ibland varför man ställer upp i tävlingar som man vet att man inte kan vinna. Men de förstår inte att man vinner något varje gång, varje träningspass. En upplevelse och förhoppningsvis ett delmål rikare! Det är inte förrän man ger upp och lägger av helt som man förlorat. Men det är inte heller helt sant, man kan ta en paus, återfå inspiration och göra comeback! Nya metoder och nya mål, sedan köra så det ryker igen. Var individ har sin favorit.

Så lite som två minuter högintensiv träning i veckan ger avsevärt förbättrad hälsa hos överviktiga, visar ny studie. Hälsa

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

Så ofta säger en man ”jag älskar dig”

Relationer

Tusen män i stor undersökning.

Så många håller deppen borta

Studie

Frukt inte bara bra för fysiska hälsan.

Välj rätt bord om du vill gå ner i vikt

Studie

Platsen där flest äter onyttigt.

Stretching för-
sämrar prestationen

Gudiol: ”Stjälper mer än den hjälper.”

Nu bevisat – träning bra mot depression

Hälsa

Svenska forskare hittade förklaringen.

”Mer än en plump i skolbetyget”

JACOB GUDIOL

Så säger forskningen om skolidrott.

Bakterier från bin läker svåra sår

Upptäckt

Kan bli framtidens antibiotika.

Frukten som jagar bort vitlöksdoften

Forskning

”Mycket mer effektiv än persilja.”

”Sötningsmedel är det bästa valet”

HÄLSA

Jacob Gudiol: ”Riskerna är överdrivna.”

”Du måste vara på hugget hela tiden”

Löpning

Så lyckas du på Lidingöloppet.

”Biff och rödtjut har aldrig smakat bättre”

Krönika

Petra Månström i fäders spår.

Hälsa

”Behöver jag äta extra vitaminer?”

”Har ökat träningsdosen rejält.”

Hälsa

8 bra skäl att dricka champagne

Bra för såväl form som minne.

HOLLYWOOD

”Levde på havregryn och vatten.”

10 galnaste skådisdieterna.

Fruktstund

10 anledningar att äta banan

En banan om dagen gör dig gladare.

Träning

Så ska du träna för att bygga muskler

”Är 1,72 m och väger 49 kilo.”

Lista

Åtta glas vatten om dagen?

10 vanliga myter om kost och träning.

Hälsa

”Hur hälsosamt är kokosfettet?”

Kostexperten om trendråvaran.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.