Annons

Ledarbloggen

Maria Ludvigsson

Maria Ludvigsson

Den första tiden var säkert allt nytt! Första gången i regeringskansliet för Löfven, Andersson, Romson och Fridolin, första gången i statsrådsbil och för somliga i regeringsplanet. Men varför ger regeringens företrädare städse intrycket att de just landat i den här världen, eller åtminstone i Sverige 2015? Dagens presskonferens om infrastruktur, som både var försenad och påfrestande långtråkig, var inget undantag. Fyra statsråd, var av tre partiledare framstod som luftlandsatta när de harklade sig, tog till orda och redogjorde för vad den förra regeringen inte gjort, samt för tågläget och förseningars förbannelse. ”Det är inte kul att vänta på tåg” som Gustav Fridolin uttryckte saken.

Löfven är mästare på ”Ny i nuet”. Hans typiska ”Först ska vi ha analys”, ”Nu är det tid att titta på det här, sedan får vi se” etc ger intrycket att regeringen inte har en aning om var den är.

Bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) behärskar också konststycket. Efter cirka ett halvårs tystnad lät han meddela att det är brist på bostäder och att man måste göra något åt detta varpå han skrotade förre regeringens arbete och utredningsresultat. Och som om han inte riktigt greppat läget föreslås att den överreglerade och söndersocialiserade marknaden rättas till med statliga subventioner.

Presskonferensanledningen var i dag 620 miljoner kronor till järnvägsunderhåll i år. Därefter 1,24 miljarder kronor årligen. Utöver själva underhållsdelen gavs ej besked och Magdalena Andersson hänvisade till infrastrukturproppen som kommer 2016…

Om presskonferensen var till sövning ointressant var Aftonbladet TV och inte minst tidningens Lena Mellin desto piggare. Det var också i denna kanal som dagens politiska huvudperson, infrastrukturminister Anna Johansson, var med. Lena Mellin kunde snabbt och krasst konstatera att det inte är några större skillnader mellan regeringsförslaget och Alliansens tidigare planer. Som hon uttryckte saken är det ingen avgrund mellan blocken även om det under presskonferensen lät som om det ”nu är öken i landet”. Infrastruktursatsningarna är direkt fysiskt påtagliga – hela Stockholm är uppgrävd, som Mellin sa – och att påstå motsatsen är bara dumt.

Men för de fyra statsråden på presskonferens i dag verkar allt nytt och på något vis gåtfullt. Alliansens Sverigebygge som inbegrep 140 miljarder kronor till järnvägen verkar man aldrig ha hört talas om. Man är helt upptagen med att ta in verkligheten, analysfasen, och beskriva grava förseningar och undermåligt underhåll i järnvägstrafiken.

 

Arkiv