Ledarbloggen

Per Gudmundson

Per Gudmundson

Vänsterpartiet i Stockholm vill förbjuda utomhusreklam i staden. Det har mediebranschtidningen Dagens Media snappat upp, i en motion till Stockholms stadsfullmäktige.  I ett pressmeddelande från Stockholmsvänstern förklarar fullmäktigeledamoten Ann Mari Engel (nej, inte Engels) hur partiet tänker:

”Idag fylls vårt offentliga rum av ett växande antal reklampelare, blinkande reklamskyltar och gigantiska vepor med underklädeskampanjer som skymmer fasaderna. Ett förbud mot utomhusreklam skulle dra ännu fler besökare till vår vackra stad. Det skulle ge ett budskap om en stad som prioriterar människornas plats i stadsrummet.

En reklamfri huvudstad ger plats för mer offentlig konst och ger utrymme för budskap om gemensamma aktiviteter. Stadens skönhet blir mycket mer synlig från fotgängarnas perspektiv och alla de fina fasaderna och parkerna framträder på ett nytt sätt”.

frågan om vad alla reklamare ska syssla med när de blir arbetslösa svarar hon:

”Det finns vettigare saker för dem som sysslar med sådant att göra. De kan få sätta upp offentlig konst istället.”

Vilket väl kvalar in på en eventuell lista över årets minst verklighetsförankrade politikeruttalanden.

Reklambranschen förklarar i en vidhängande artikel hur mycket staden tjänar på reklamen.

Magnus Heljeberg, vd på Utomhusbolaget JCDecaux:

”Utomhusreklam är det som ger mest tillbaka till skattebetalarna i form av nyttigheter. Vi har till exempel 20 offentliga toaletter och ett stort antal papperskorgar i Stockholm som finansieras med reklam.”

Ola Klingenborg, vd på Clear Channel:

”Det är inte alla som förstår det men den största delen av våra intäkter går till Stockholms stad och dess medborgare. Vi är SL:s största finansiär vid sidan av biljettintäkterna och skattepengarna, ansvarar för hyrcyklarna och har dessutom byggt alla bushållplatser i Stockholm.”

Arkiv

Fler bloggar