Annons
X
Annons
X

Ledarbloggen

Maria Ludvigsson

Maria Ludvigsson

Efter en ljuvlig tur i träsnipa i skärgården var det dags att ta SL-buss och dito pendeltåg in mot stan igen. På Skärgårdsbåten hade det inte varit några problem att lösa biljett, varken med kontanter eller kort. I kön till bussen frågade de utländska gästerna om busschauffören möjligen tog kort eller om de skulle ordna fram kontanter. Ingetdera hjälper i Stockholm, vänner! Här krävs minutiöst planerade resor med förköpta biljetter och diverse resehandlingar. Vid den aktuella bussen fanns en liten kiosk, men den hade inga SL-biljetter eller liknande att sälja. Några automater fanns heller inte.

SL:s ovilja mot kunder och resenärer är irriterande och tidskrävande. De behändiga bussarna och snabba tunnelbanorna är bra, bara man kommer ombord, släpps in och accepteras som kund. Men den passagen har blivit allt smalare. Idag måste resenären antingen köpa ett litet blått plastkort samt fylla på detsamma med minst 200 kr, eller biljett på utvald återförsäljare. Dessa är någorlunda frekventa i Stockholms innerstad, men på andra håll betydligt glesare. De gamla biljettremsorna är borta och det är sannolikt besvärligt för många att hålla reda på kortets saldo. (Det visas bara som hastigast när kortet dras över kontrollapparaten i buss eller tunnelbana.) Den som sitter framför en dator kan med visst bryderi logga in på SL:s hemsida och anmäla sin telefon för att vid nästa resa använda densamma som biljettköpare och -visare.

Men att kasta sig på befintlig förbipasserande buss och där köpa en biljett låter sig inte längre göras. Personer utan giltigt färdbevis kommer sig aldrig med på en buss. Det ska inte vara lätt att åka kollektivt.

I veckans Allsång på Skansen beklagade sig Magnus Uggla över SL:s kundbemötande. Folkligare tillställning är svårt att föreställa sig och en saltare textförfattare likaså. Snart utgör SL den kollektiva irritationens förenande stomme. Också en tolkning av medborgarnas uppdrag.

Radio Stockholm rapporterar om fler missöden för SL:s besvärande kunder.

Arkiv