Ledarbloggen

Siri Steijer

Siri Steijer

Arbetsförmedlingen (AF) tornar upp sig på vägen mellan jobben och de arbetssökande och utför sitt arbete utan vare sig konkurrens eller framgång.

Som SvD skriver i dag placerade sig AF redan förra året längst ned på Sifos mätning av allmänhetens förtroende för olika myndigheter. I årets mätning är deras anseende om möjligt ännu lägre. Även i SOM-institutets rapport som släpptes för några dagar sedan hamnar myndigheten i botten vad gäller trovärdighet och arbetsresultat.

”Jag vill inte kalla det kris”, säger AF:s generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist till SvD. Men tillägger sedan att ”kris också betyder möjlighet”. Dock vill hon ha hela 10-15 år på sig: ”Då kommer vi att ligga mycket bättre, för då sjunker arbetslösheten och då blir det arbetskraftsbrist”, säger hon.

Naturligtvis skulle en större efterfrågan på arbetskraft göra hennes och myndighetens arbete lättare. Men i stället för att vänta på bättre tider, är det dags att myndigheten själv gör någonting åt situationen. Det är inte hållbart att den enda arbetsförmedlande organisationen är trög, ineffektiv och slarvig i fråga om matchning mellan arbetssökande och företagens efterfrågan. Dessutom brister den i stöd och hjälp för de arbetssökande.

Som bekant är arbetslöshet ett av de största samhällsproblemen i Sverige i dag, varför AF:s undermåliga prestation är djupt problematisk. De senaste mätningarna är bara ytterligare bevis på att myndigheten måste konkurrensutsättas.  Konkurrens skapar incitament för ständiga förbättringar för aktörerna. Dessutom möjliggör det att de arbetssökande själva kan välja förmedlare. Frågan är vad politikerna väntar på?

 

Arkiv

Fler bloggar