Ledarbloggen

Benjamin Katzeff Silberstein

Benjamin Katzeff Silberstein

Moderaternas senaste skolpolitiska utspel uppmärksammar ett viktigt problem. Alltför få elever väljer de yrkesprogram på gymnasiet där arbetsmarknadens efterfrågan är som störst. Kvaliteten i dessa program måste öka så att fler elever lockas. Så långt hade partiets skolpolitiske talesperson Tomas Tobé rätt då han uttalade sig i gårdagens SvD.
Men Tobé hamnar fel då han överväger en minskning av antalet platser på det estetiska programmet. Han konstaterar att efterfrågan på nyutexaminerade gymnasieesteter inte är särskilt stor. Visst är det så, men långt ifrån alla elever på de estetiska programmen räknar med att bli stjärnor inom musik, film eller dans. Många vill helt enkelt utveckla sina talanger parallellt med de teoretiska studierna, fullt medvetna om att endast gymnasieutbildningen inte kommer att garantera framtida försörjning.

Det visste både jag och många andra elever på Rytmus musikgymnasium i Stockholm, där jag som ganska skoltrött 16-åring började läsa estetiskt program. Vi var många som sällan hade tyckt att skolan var livets mest inspirerande del. Det förändrades på gymnasiet. Måndagen blev veckans bästa dag. Även vi som egentligen aldrig tänkte oss en framtid som yrkesmusiker kunde blanda teoretiska kärnämnen med inspirerande musikstudier, och vi kunde åtminstone testa vart musiken kunde ta oss. Vissa hamnade på scener eller i inspelningsstudior. Andra träffade jag senare på universitetet.
Estetiska programmet är nämligen högskoleförberedande. Trots det verkar Tobé ha jämfört estetiska programmet med gymnasiets yrkesförberedande program. Att få elever med estetexamen är etablerade på arbetsmarknaden kort efter att de gått ut säger ingenting, eftersom en stor andel väljer att läsa vidare. Enligt SCB:s statistik sticker esteteleverna inte ut jämfört med dem som läst andra högskoleförberedande program.

Det finns ingenting som säger att färre elever på de estetiska programmen är lösningen. Man borde börja med att stärka yrkesprogrammen, inte med att centralplanera fram färre elever på estetprogrammen. Tobé borde ta en grundligare titt på statistiken.

Arkiv

Fler bloggar