Ledarbloggen

Claes Arvidsson

Claes Arvidsson

I en serie inlägg på ledarbloggen har problemen med affärsverktyget SAP i försvaret kallat PRIO blivit belysta. Kritiken – för det är mest kritik som tagits upp i inläggen – handlar om administrationen tar tid från kärnverksamheten, att systemet är användarovänligt och att det är feltänkt.

Det är helt klart att PRIO är något som skapar frustration och friktion inom Försvarsmakten.

Men PRIO har också en annan sida, något som jag också tog upp i den artikel som inbjöd läsarna att berätta om sina erfarenheter. Väsentliga delar av reservmaterielförsörjningen ligger nere. Jag tog upp några exempel.

Här är ytterligare ett:

Den 12 juni rapporterade Norrbottens Kuriren om PRIO-läget på F21 och problemen med att få leveranser från centrallagret i Arboga sedan Prio 3-4 sjösattes i februari: ”Bristen på reservdelar gör att flygverksamheten på F 21 bara har 70 procents kapacitet mot normalt.”

Carl-Johan Edström som är flygchef på F 21, säger till NK:

–  Vi trodde att det skulle bli problem med det nya datasystemet och byggde därför upp ett eget reservdelslager. Men problemen har blivit så stora att vi inte klarar av att hålla normal flygverksamhet.

I stället för planerad produktion av 4 000 flygtimmar per år kommer man troligen bara upp i cirka 2 800 timmar.

Edström beskriver också hur man tvingats prioritera: ”man ser till att de grupper som ska till Afghanistan får den flygtid som de behöver” men ”vi är på gränsen att inte klara det”.

Helikopterskvadronen på F 21 har än så länge klarat sig bättre, men bara tack vare att man har haft tillgång till ett eget reservdelslager.

Carl-Johan Edström har förhoppning att PRIO-problemen ska lösas:

– Vi har fått uppgift om att allt ska var klart i slutet av året.

Är detta ett godtagbart sätt att arbeta på? Försvarsmakten är trots allt i säkerhetsbranschen: Tänk om det skulle uppstå särskilda behov…

Statskontoret rekommenderade 2009 att PRIO skulle avvecklas. Försvarsstrukturutredningen kom fram till samma slutsats 2011. I båda fallen pekade man på risker och kostnader. Försvarsmakten beslöt att gå vidare och i februari 2012 drogs man igång fas 3-4.

Vi vet att flottiljamiral Thomas Engevall har befälet över PRIO-projektet men vem tar ansvaret?

Arkiv

Fler bloggar