Avskaffa SJ:s ombordavgift del II

Det verkar, av reaktionerna på tidigare bloggpost om SJ:s ombord-avgift att döma, som om fler än undertecknad saknar serviceorienterade inslag i SJ:s kundbemötande.

Desto mer komiskt blir det därför att slå upp morgontidningarna och finna annonser från något som heter SJ Service Academy!

För det första: Varför ett svensk-engelskt namn? (Statens Järnvägar Service Academy) Hoppas man möjligen på en internationell air? Eller på associationer till amerikanska elituniversitet?

För det andra: Vem köper service-utbildningar av SJ? Enligt annonserna kan SJ service Academy erbjuda ledarskapsutbildningar där man får ”träna på verklighetsanpassade jobbsituationer i realistiska miljöer”. Kanske – slår det mig – testas ledarskapsaspiranterna i ”realistiska miljöer” på själva tågen. De får öva argumentationsteknik, säljteknik och fakturering. Alltsammans i en sannolikt stressad och tidspressad situation.

I en annan annons för the Academy står att läsa ”Med en bra presentationsteknik kan du sälja in nästan vad som helst.”  Antingen har man helt missat att utbilda sin egen personal i SJ -vilket måste ses som en miss, eller så har all personal genomgått den utannonserade utbildningen och då finns anledning att vara skeptisk till själva utbildningen.

Men frågan är kanske framför allt vad kurserna innehåller. Av den avslutande annonstexten att döma finns det inte gränser för vad man kan lära sig i detta dotterbolag till SJ:

”Vi skräddarsyr utbildningar för företag i allt från ledarskap och service till hur man räddar liv”.

–Varför ta i så? Varför inte bara satsa på att komma i tid, se kunderna som kunder och ge oss ett korrekt och vänligt bemötande.

Visa kommentarer (24 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Statens Järnvägar Service Academy? Det sjukaste jag läst på länge. Är det verkligen inte ett försenat 1:a April skämt?

  • Anonym

    Mja, hur borgerlig jag än är måste jag säga att Maria L gjorde ett rätt dåligt jobb med det här blogginlägget. Oavsett vad man tycker om järnväg som transportsätt, förd politik på området, eller enfaldig marknadsförings-svengelska, så bör man kolla upp en del saker. SJ må historiskt ha betytt Statens Järnvägar, men idag gör det faktiskt inte det. SJ AB ska inte uttolkas alls. Larvigt kan det tyckas, eftersom de flesta fortfarande associerar det till den gamla betydelsen, MEN om man nu som Maria L gör sig lustig över ett i sig fånigt namn och samtidigt själv inte har koll på de relevanta begreppen, så riskerar hela lustigheten att inte fungera så särskilt bra.

  • Pingback: SvD vs. SJ | Badlands Hyena

  • Anonym

    Bra rutet Maria Ludvigsson! Har själv råkat ut för straffavgift på tåget för att biljettautomaten inte fungerade eller så fattade jag inte hur man skulle göra. Så ”svårfattade” automater skall inte finnas! Hur klarar sig människor idag med alla konstiga betalningssätt?!

    Och så till ‘serviceutbildningen’ (fniss). Vem skulle komma på tanken att anlita SJ för ett sådant projekt?!

  • Anonym

    Förkortningen SJ AB ska inte uttolkas, skrev någon. Och jag som trodde det stod för SJABBEL…

  • Anonym

    Carema Service Academy?

  • Anonym

     Boka på internet?
    Automater är korkade, beroende på vem som programmerat dem.

  • Anonym

    Offentliga verksamheter har en smått osannolik förmåga att dra till sig otrevliga personer och skapa lika otrevliga kulturer. SJ, skolan och sjukvården är exempel på det. Offentliga verksamheter måste reduceras till ett minimum, de nattväktarstatliga funktionerna.

  • http://pulse.yahoo.com/_QAJPTARTKQOORD4PQM4HARESGU Goran

    Om man inte har internet eller tillgång det just när man vill boka då?

  • http://www.facebook.com/erikltz Erik Liljencrantz

    Försvarar inte dålig service, men rent praktiskt förstår jag att man inte vill att alla skall hoppa ombord på tåget utan biljett och hoppas att konduktören inte hinner runt till alla innan man kliver av. Gratis är gott…
    Själv köper jag nästan uteslutande biljett via Internet, får biljetten via SMS, men hamnar man i tyst avdelning blir det kul då klistermärken säger ”Stäng av telefonen”… Tror dem ändrat till ”Telefon på tyst läge” av den anledningen, bra att någon tänker :-|

  • http://www.facebook.com/people/Manon-Buttan/100001875623327 Manon Buttan

    Bemotandet i det offentliga rummet ar en fraga om umgangeskultur. Jag sager inte att det var battre forr men konstaterar att det ar samre nu.

  • Anonym

    Numera ska företag ha en VISION. Det är väldigt praktiskt eftersom de då kan peka på sin VISION istället för att ägna sig åt sin VERKSAMHET.  Visionerna dyker vanligen upp när företaget begåvats med en chef som inte kan verksamheten, eftersom man då iallafall kan peka på att man jobbar med någonting.

  • Anonym

    Då ringer man 0771-757575

  • Anonym

    Hör du, jag tycker du ska ta ett studiebesök hos SJ Service academy innan du vräker ur dig. För mig framstår de som genier eftersom de fått SJ personalen att inte slå hjäl de taskiga kunderna redan.

    Och jag tycker fortfarande att du ska betala för den extra servicen det innebär att köpa biljett på tåget, och vi som inte behöver det kan få åka lite billigare och slippa betala för din bekvämlighet. Det är inte konstigare än att man ska betala extra för 1 kl.

  • Anonym

    Genom visioner, målbeskrivning, delmål och huvudföreskrifter med detaljer om hur personalen skall bete sig mot ”besvärliga personer” så lägger ledningen allt ansvar för styras hos den anställde själv. Chefen behöver aldrig längre skälla utan kan istället slappa och lyfta löner och förflytta enheter hit och dit för att på ytan ge sken av att företaget utvecklas. Den anställde kan givetvis inte ändra något eftersom att klaga på systemet är att vara illojal.

    Vi kan bara komma åt SJ på ett enda sätt: Åk buss eller flyg eller konkurrerande tågbolag.
    Pengar är det enda som ledningen förstår. Att man inte säljer stolar och kanske t o m blir tvungen att lägga ner linjer eller ställa av fordon – det skrämmer. En artikel som denna – hur bra den än är – leder inte till någon förändring hos detta misskötta företag som cyniskt låtsas vara statligt när aktieägare och kunder klagar och vinstdrivande fritt när riksdag och riksrevisionen klagar.

    Jo förresten: Om staten släpper dem så att Moder Svea inte längre kan göra något, så ska vi se att de kommer bli lyhörda. Ett barn som inte tvingas flytta hemifrån blir alltid odrägligt.

     

  • Anonym

    Att köpa biljett kan knappast räknas som ”extra service”, oavsett var det görs någonstans.

  • Anonym

     Jo, på en bank. Där anses det som ett problem att hantera pengar, så nog skulle SJ kunna se det som ett problem att man är tvungen att sälja biljetter och tjäna pengar på det.

  • Guest

    Jag åker mycket tåg och har aldrig haft större problem med dålig service. Visst skulle man kunna önska sig mer ibland som tex öppna lounger när tåget går, bättre kvalitet i restaurangvagnen och tåg som städas bättre. Här kan vi hoppas och tro att avregleringen kommer att ge oss resenärer fler alternativ framöver.

    En ren felaktighet i artikeln måste ändras. SJ betyder INTE Statens Järnvägar. Det har det inte gjort på sisådär en tio år. Statens Järnvägar finns, och är ett statligt affärsverk som hyr ut lok och vagnar främst till den trafik som Trafikverket upphandlar. SJ AB, som driver Service Academy, betyder ingenting alls annat än SJ. Så det fungerar fint både på engelska och svenska.

    Däremot kan man väl fundera över det kloka i beslutet att behålla SJ när bolaget styckades. Kanske hade det varit bättre med ett annat namn för att få en nystart. Att sedan journalister och andra ändå hade kallat bolaget för SJ är en annan sak. Det finns ju de som fortfarande tror att SJ sköter spår och växlar också…

  • Anonym

     Aha, företagen ska alltså tjäna pengar på problem… då gäller det att hitta på så många problem som möjligt. Och betrakta service som ”extra service”…

  • Mulligan

    Senast jag åkte 1:a klass var det som att sitta i en telefonkiosk. Jag har alltid undrat hur saker och ting fungerade innan dessa mobiltelefoner blev allmän egendom. Och jag vet sedan gammalt att kyrkogårdarna är fulla av oundgängliga människor.

  • Anonym

    Absolut och gärna på självklarheter, som nästan skulle kunna ha ett alternativ. Däremot skall man inte gå så långt som Ryanair som funderade på mynttoaletter och hög avgift för att växla till sig mynt. Det var alltför närigt och åpet.

  • Anonym

    Jo, om det ger lägre biljettpriser generellt att inte erbjuda den tjänsten till alla så ringer jag gärna och bokar min biljett några minuter innan. Svårare än så är det inte.

  • Anonym

    Hade Maria åkt kollektivt utan biljett hade hon fått böter. Innan någon pratar om att man kan köpa biljetter i spärren, så kan man t ex i Uppsala i stort sett bara använda SMS-biljett. Och inte betala på bussen. För övrigt är väl SJ Service Academy flera år gammalt ?

  • Anonym

    Kan man inte köpa biljett ombord? Kostar väl mer?

Brännpunkt

”Sverige bör klargöra syn på återvändande”

BRÄNNPUNKT

Erkännandet av Palestina väcker frågor.

”EU hotar livsviktig svensk forskning”

BRÄNNPUNKT

Många liv kan räddas.

”RFSU är ett hot
mot tolerans”

REPLIK

Samvetsfrihet – för majoritetens skull.

”Norskt exempel bör avskräcka”

BRÄNNPUNKT

Aborter måste hanteras av alla.

”Personalen får betala ett alltför högt pris”

Facken:

Ledningen bör vidta åtgärder.

Ansvarig: Tvångsvården är stabil

Replik

Gd:n: Jag delar inte alls fackets bild.

”Frihandelsavtal tyngs av det rättsliga”

BRÄNNPUNKT

Expert: Kan stjälpa det positiva.

”Ekologisk odling har blivit bakbunden”

BRÄNNPUNKT

Professor: Inte mest miljövänligt.

Kontakta oss

Välkommen till debatten i SvD

Vi tar emot artiklar i aktuella ämnen. Maxlängd är 5500 tecken, kortare går bra. Carina Stensson, redaktör, Carl-Johan Bilkenroth, biträdande redaktör. Mejla brannpunkt@svd.se

ÖVERSIKT EKOMAT

Hela debatten om ekomaten

SLU-forskare oense om nyttan av ekologisk odling.

ÖVERSIKT FÖRSVARET

Senaste debattartiklarna om försvaret:

Hur ska försvaret utvecklas nu? Läs hur debattörerna på Brännpunkt ser på frågan.

ÖVERSIKT
FN:s BARN- KONVENTION

Barnkonventionen fyller 25 år idag

Läs artiklarna om barnkonventionen och kritiken mot Sverige.

Ledare

Bye Bye,
Raj-Raj!

LEDARE

Att leva som man lär är en dygd.

Tuta och kör,
Stefan Löfven!

LEDARE

S bör köra själva och inte dirigeras av trafikpoliserna i MP.

Vigseln reducerad
till en reklamskylt

KOLUMN

”Drop-in-bröllop” med latte och marshmallowglass.

Jodå, vi är ett
gott föredöme

LEDARE

Moderaterna börjar minnas hur en moderat migrationspolitik ser ut.

DO överser med könsdiskriminering

LEDARE

Centrum för rättvisa om antagningen till Polishögskolan

Hellre färre än snabbt

LEDARE

Punktmarkera den lilla grupp som står för majoritet av brotten.

Bra politik, dålig juridik ?

GÄSTLEDARBLOGGEN LARSSON LÄSER

Svensk trupp till Mali är ingen ”möjlighet”

GÄSTLEDARBLOGGEN I HÖGERMARGINALEN