Avskaffa SJ:s ombordavgift del II

Det verkar, av reaktionerna på tidigare bloggpost om SJ:s ombord-avgift att döma, som om fler än undertecknad saknar serviceorienterade inslag i SJ:s kundbemötande.

Desto mer komiskt blir det därför att slå upp morgontidningarna och finna annonser från något som heter SJ Service Academy!

För det första: Varför ett svensk-engelskt namn? (Statens Järnvägar Service Academy) Hoppas man möjligen på en internationell air? Eller på associationer till amerikanska elituniversitet?

För det andra: Vem köper service-utbildningar av SJ? Enligt annonserna kan SJ service Academy erbjuda ledarskapsutbildningar där man får ”träna på verklighetsanpassade jobbsituationer i realistiska miljöer”. Kanske – slår det mig – testas ledarskapsaspiranterna i ”realistiska miljöer” på själva tågen. De får öva argumentationsteknik, säljteknik och fakturering. Alltsammans i en sannolikt stressad och tidspressad situation.

I en annan annons för the Academy står att läsa ”Med en bra presentationsteknik kan du sälja in nästan vad som helst.”  Antingen har man helt missat att utbilda sin egen personal i SJ -vilket måste ses som en miss, eller så har all personal genomgått den utannonserade utbildningen och då finns anledning att vara skeptisk till själva utbildningen.

Men frågan är kanske framför allt vad kurserna innehåller. Av den avslutande annonstexten att döma finns det inte gränser för vad man kan lära sig i detta dotterbolag till SJ:

”Vi skräddarsyr utbildningar för företag i allt från ledarskap och service till hur man räddar liv”.

–Varför ta i så? Varför inte bara satsa på att komma i tid, se kunderna som kunder och ge oss ett korrekt och vänligt bemötande.

Visa kommentarer (24 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Statens Järnvägar Service Academy? Det sjukaste jag läst på länge. Är det verkligen inte ett försenat 1:a April skämt?

  • Anonym

    Mja, hur borgerlig jag än är måste jag säga att Maria L gjorde ett rätt dåligt jobb med det här blogginlägget. Oavsett vad man tycker om järnväg som transportsätt, förd politik på området, eller enfaldig marknadsförings-svengelska, så bör man kolla upp en del saker. SJ må historiskt ha betytt Statens Järnvägar, men idag gör det faktiskt inte det. SJ AB ska inte uttolkas alls. Larvigt kan det tyckas, eftersom de flesta fortfarande associerar det till den gamla betydelsen, MEN om man nu som Maria L gör sig lustig över ett i sig fånigt namn och samtidigt själv inte har koll på de relevanta begreppen, så riskerar hela lustigheten att inte fungera så särskilt bra.

  • Pingback: SvD vs. SJ | Badlands Hyena

  • Anonym

    Bra rutet Maria Ludvigsson! Har själv råkat ut för straffavgift på tåget för att biljettautomaten inte fungerade eller så fattade jag inte hur man skulle göra. Så ”svårfattade” automater skall inte finnas! Hur klarar sig människor idag med alla konstiga betalningssätt?!

    Och så till ‘serviceutbildningen’ (fniss). Vem skulle komma på tanken att anlita SJ för ett sådant projekt?!

  • Anonym

    Förkortningen SJ AB ska inte uttolkas, skrev någon. Och jag som trodde det stod för SJABBEL…

  • Anonym

    Carema Service Academy?

  • Anonym

     Boka på internet?
    Automater är korkade, beroende på vem som programmerat dem.

  • Anonym

    Offentliga verksamheter har en smått osannolik förmåga att dra till sig otrevliga personer och skapa lika otrevliga kulturer. SJ, skolan och sjukvården är exempel på det. Offentliga verksamheter måste reduceras till ett minimum, de nattväktarstatliga funktionerna.

  • http://pulse.yahoo.com/_QAJPTARTKQOORD4PQM4HARESGU Goran

    Om man inte har internet eller tillgång det just när man vill boka då?

  • http://www.facebook.com/erikltz Erik Liljencrantz

    Försvarar inte dålig service, men rent praktiskt förstår jag att man inte vill att alla skall hoppa ombord på tåget utan biljett och hoppas att konduktören inte hinner runt till alla innan man kliver av. Gratis är gott…
    Själv köper jag nästan uteslutande biljett via Internet, får biljetten via SMS, men hamnar man i tyst avdelning blir det kul då klistermärken säger ”Stäng av telefonen”… Tror dem ändrat till ”Telefon på tyst läge” av den anledningen, bra att någon tänker :-|

  • http://www.facebook.com/people/Manon-Buttan/100001875623327 Manon Buttan

    Bemotandet i det offentliga rummet ar en fraga om umgangeskultur. Jag sager inte att det var battre forr men konstaterar att det ar samre nu.

  • Anonym

    Numera ska företag ha en VISION. Det är väldigt praktiskt eftersom de då kan peka på sin VISION istället för att ägna sig åt sin VERKSAMHET.  Visionerna dyker vanligen upp när företaget begåvats med en chef som inte kan verksamheten, eftersom man då iallafall kan peka på att man jobbar med någonting.

  • Anonym

    Då ringer man 0771-757575

  • Anonym

    Hör du, jag tycker du ska ta ett studiebesök hos SJ Service academy innan du vräker ur dig. För mig framstår de som genier eftersom de fått SJ personalen att inte slå hjäl de taskiga kunderna redan.

    Och jag tycker fortfarande att du ska betala för den extra servicen det innebär att köpa biljett på tåget, och vi som inte behöver det kan få åka lite billigare och slippa betala för din bekvämlighet. Det är inte konstigare än att man ska betala extra för 1 kl.

  • Anonym

    Genom visioner, målbeskrivning, delmål och huvudföreskrifter med detaljer om hur personalen skall bete sig mot ”besvärliga personer” så lägger ledningen allt ansvar för styras hos den anställde själv. Chefen behöver aldrig längre skälla utan kan istället slappa och lyfta löner och förflytta enheter hit och dit för att på ytan ge sken av att företaget utvecklas. Den anställde kan givetvis inte ändra något eftersom att klaga på systemet är att vara illojal.

    Vi kan bara komma åt SJ på ett enda sätt: Åk buss eller flyg eller konkurrerande tågbolag.
    Pengar är det enda som ledningen förstår. Att man inte säljer stolar och kanske t o m blir tvungen att lägga ner linjer eller ställa av fordon – det skrämmer. En artikel som denna – hur bra den än är – leder inte till någon förändring hos detta misskötta företag som cyniskt låtsas vara statligt när aktieägare och kunder klagar och vinstdrivande fritt när riksdag och riksrevisionen klagar.

    Jo förresten: Om staten släpper dem så att Moder Svea inte längre kan göra något, så ska vi se att de kommer bli lyhörda. Ett barn som inte tvingas flytta hemifrån blir alltid odrägligt.

     

  • Anonym

    Att köpa biljett kan knappast räknas som ”extra service”, oavsett var det görs någonstans.

  • Anonym

     Jo, på en bank. Där anses det som ett problem att hantera pengar, så nog skulle SJ kunna se det som ett problem att man är tvungen att sälja biljetter och tjäna pengar på det.

  • Guest

    Jag åker mycket tåg och har aldrig haft större problem med dålig service. Visst skulle man kunna önska sig mer ibland som tex öppna lounger när tåget går, bättre kvalitet i restaurangvagnen och tåg som städas bättre. Här kan vi hoppas och tro att avregleringen kommer att ge oss resenärer fler alternativ framöver.

    En ren felaktighet i artikeln måste ändras. SJ betyder INTE Statens Järnvägar. Det har det inte gjort på sisådär en tio år. Statens Järnvägar finns, och är ett statligt affärsverk som hyr ut lok och vagnar främst till den trafik som Trafikverket upphandlar. SJ AB, som driver Service Academy, betyder ingenting alls annat än SJ. Så det fungerar fint både på engelska och svenska.

    Däremot kan man väl fundera över det kloka i beslutet att behålla SJ när bolaget styckades. Kanske hade det varit bättre med ett annat namn för att få en nystart. Att sedan journalister och andra ändå hade kallat bolaget för SJ är en annan sak. Det finns ju de som fortfarande tror att SJ sköter spår och växlar också…

  • Anonym

     Aha, företagen ska alltså tjäna pengar på problem… då gäller det att hitta på så många problem som möjligt. Och betrakta service som ”extra service”…

  • Mulligan

    Senast jag åkte 1:a klass var det som att sitta i en telefonkiosk. Jag har alltid undrat hur saker och ting fungerade innan dessa mobiltelefoner blev allmän egendom. Och jag vet sedan gammalt att kyrkogårdarna är fulla av oundgängliga människor.

  • Anonym

    Absolut och gärna på självklarheter, som nästan skulle kunna ha ett alternativ. Däremot skall man inte gå så långt som Ryanair som funderade på mynttoaletter och hög avgift för att växla till sig mynt. Det var alltför närigt och åpet.

  • Anonym

    Jo, om det ger lägre biljettpriser generellt att inte erbjuda den tjänsten till alla så ringer jag gärna och bokar min biljett några minuter innan. Svårare än så är det inte.

  • Anonym

    Hade Maria åkt kollektivt utan biljett hade hon fått böter. Innan någon pratar om att man kan köpa biljetter i spärren, så kan man t ex i Uppsala i stort sett bara använda SMS-biljett. Och inte betala på bussen. För övrigt är väl SJ Service Academy flera år gammalt ?

  • Anonym

    Kan man inte köpa biljett ombord? Kostar väl mer?

Brännpunkt
Brännpunkt Direkt

”Stoppa tjuvhållandet på hyreslägenheter”

LIVE

Läsardebatt om bostadskrisen. Skriv inlägg nu.

Hyr ut garderob till inneboende

4 KVM

Bostadsannonsen får starka reaktioner.

”Fler tycker att bidragsfusk är okej”

Debattör:

”Moralen har åter försvagats.”

”Oacceptabla hot mot fackliga antirasister”

Brännpunkt

”Slår mot det öppna samhället och mot vår demokrati.”

”Jihadismen växer
efter arabiska våren”

Brännpunkt

”Ny typ av militant islamisk extremism har tagit form.”

”Brist på studiero största problemet”

Brännpunkt

”Förbättrat arbete mot kränkningar ger ökad trygghet.”

Ledare

Behövs ett terrorhot i Sverige?

LEDARE

Oslo har aldrig varit så tryggt som under terrorhotet. Fler poliser gör staden trygg.

Prinsessa med huvudet på skaft

LEDARE

Sommarprataren Anna von Bayern kritiserar dagens antiintellektuella strömningar.

Heliga twitterkrigare och kattjihad

LEDARE

Gulliga katter för jihad i sociala medier.

Fi och SD – olika men ändå lika

LEDARE

Fi och SD förenas i besattheten att ställa grupper mot varandra.

Fracking för
ett fritt Europa

LEDARE

Skiffergasrevolutionen har inte nått Europa ännu.

Vinstdebatten – en förlust för skolan

LEDARE

Vinsten är inte problemet, utan förlusten av kunskapsskolan