Annons
X
Annons
X

Ledarbloggen

Maria Ludvigsson

Maria Ludvigsson

Det verkar, av reaktionerna på tidigare bloggpost om SJ:s ombord-avgift att döma, som om fler än undertecknad saknar serviceorienterade inslag i SJ:s kundbemötande.

Desto mer komiskt blir det därför att slå upp morgontidningarna och finna annonser från något som heter SJ Service Academy!

För det första: Varför ett svensk-engelskt namn? (Statens Järnvägar Service Academy) Hoppas man möjligen på en internationell air? Eller på associationer till amerikanska elituniversitet?

För det andra: Vem köper service-utbildningar av SJ? Enligt annonserna kan SJ service Academy erbjuda ledarskapsutbildningar där man får ”träna på verklighetsanpassade jobbsituationer i realistiska miljöer”. Kanske – slår det mig – testas ledarskapsaspiranterna i ”realistiska miljöer” på själva tågen. De får öva argumentationsteknik, säljteknik och fakturering. Alltsammans i en sannolikt stressad och tidspressad situation.

I en annan annons för the Academy står att läsa ”Med en bra presentationsteknik kan du sälja in nästan vad som helst.”  Antingen har man helt missat att utbilda sin egen personal i SJ -vilket måste ses som en miss, eller så har all personal genomgått den utannonserade utbildningen och då finns anledning att vara skeptisk till själva utbildningen.

Men frågan är kanske framför allt vad kurserna innehåller. Av den avslutande annonstexten att döma finns det inte gränser för vad man kan lära sig i detta dotterbolag till SJ:

”Vi skräddarsyr utbildningar för företag i allt från ledarskap och service till hur man räddar liv”.

–Varför ta i så? Varför inte bara satsa på att komma i tid, se kunderna som kunder och ge oss ett korrekt och vänligt bemötande.

Arkiv