Annons
X

Ledarbloggen

Maria Ludvigsson

Maria Ludvigsson

Det var verkligen en jovialisk och trevlig konduktör som lät mig lösa biljett utan den extra avgift på 100 kronor som egentligen ska tillkomma om vi SJ-kunder slarvar och inte hinner lösa biljett innan tåget går.

Han frågade dock förmanande om jag verkligen hade varit ute i god tid nog för att vara säker på att hinna lösa biljett på perrongen utanför tåget istället för innanför tåget. Det hade jag kanske, kanske inte, men å andra sidan är ju tågen ofta försenade så jag hade ju kunnat hinna.. (-ett lågt argument, jag vet, men den farbroderliga förmanande tonen provocerade…)

Den jovialiska konduktören påpekade även att varken bilar, båtar eller motorcyklar (tror jag det var) går i tid… (!)

Frågan om hur jag planerar min tid har jag fått flera gånger när jag behövt lösa biljett på tåget. Den irriterar mig. Det verkar finnas ett kontrakt mellan SJ och oss kunder som ständigt kan brytas av SJ men aldrig av oss kunder. SJ:s förseningar är vardagsmat och kunder som drabbas är snarare apatiska en ilskna. Det hör liksom till. Det är ju inte så lätt att parera elfel, snöfall, solsken, höstlöv på räls eller nedfallande ledningar och dessutom hålla tidtabellen. Det märkliga är att samtidigt som SJ klantar med tidtabeller inför man en särskild avgift för dem som vill lösa biljett ombord. Argumentet är att vi Kunder – till skillnad från SJ –  ska lära oss att planera vår tid så att vi hinner lösa biljett före tågets avgång.

Jag gillar verkligen att åka tåg och gör det ganska ofta. Men. Vid åtminstone hälften av resorna är det något som strular. Senast hade man glömt att skylta om vagnarna varför kaos uppstod redan på den proppfulla perrongen på Stockholms central. (Ofta brukar SJ:s ”problem” skyllas på eftersatta investeringar och det är sant, men det finns även klantskalle-relaterade problem som inte har något med för lite pengar att göra.) Att glömma att skylta om vagnar på tåg måste ändå anses bero på något helt annat än låga anslag. Det är Någon som inte har gjort sitt jobb.

Så länge SJ inte håller sin del av avtalet är det extremt irriterande och direkt fräckt att kräva tidsplanering och ordning å reda av sina kunder. Avskaffa därför ombord-avgiften. Så fort tågen går i tid, personalen ber om ursäkt i stället för att argumentera för SJ:s missar och tågen är omskyltade när de rullar in på perrongen, kan avgiften möjligen införas igen.

 

 

 

Arkiv