Avskaffa fräck ombord-avgift, SJ!

Det var verkligen en jovialisk och trevlig konduktör som lät mig lösa biljett utan den extra avgift på 100 kronor som egentligen ska tillkomma om vi SJ-kunder slarvar och inte hinner lösa biljett innan tåget går.

Han frågade dock förmanande om jag verkligen hade varit ute i god tid nog för att vara säker på att hinna lösa biljett på perrongen utanför tåget istället för innanför tåget. Det hade jag kanske, kanske inte, men å andra sidan är ju tågen ofta försenade så jag hade ju kunnat hinna.. (-ett lågt argument, jag vet, men den farbroderliga förmanande tonen provocerade…)

Den jovialiska konduktören påpekade även att varken bilar, båtar eller motorcyklar (tror jag det var) går i tid… (!)

Frågan om hur jag planerar min tid har jag fått flera gånger när jag behövt lösa biljett på tåget. Den irriterar mig. Det verkar finnas ett kontrakt mellan SJ och oss kunder som ständigt kan brytas av SJ men aldrig av oss kunder. SJ:s förseningar är vardagsmat och kunder som drabbas är snarare apatiska en ilskna. Det hör liksom till. Det är ju inte så lätt att parera elfel, snöfall, solsken, höstlöv på räls eller nedfallande ledningar och dessutom hålla tidtabellen. Det märkliga är att samtidigt som SJ klantar med tidtabeller inför man en särskild avgift för dem som vill lösa biljett ombord. Argumentet är att vi Kunder – till skillnad från SJ –  ska lära oss att planera vår tid så att vi hinner lösa biljett före tågets avgång.

Jag gillar verkligen att åka tåg och gör det ganska ofta. Men. Vid åtminstone hälften av resorna är det något som strular. Senast hade man glömt att skylta om vagnarna varför kaos uppstod redan på den proppfulla perrongen på Stockholms central. (Ofta brukar SJ:s ”problem” skyllas på eftersatta investeringar och det är sant, men det finns även klantskalle-relaterade problem som inte har något med för lite pengar att göra.) Att glömma att skylta om vagnar på tåg måste ändå anses bero på något helt annat än låga anslag. Det är Någon som inte har gjort sitt jobb.

Så länge SJ inte håller sin del av avtalet är det extremt irriterande och direkt fräckt att kräva tidsplanering och ordning å reda av sina kunder. Avskaffa därför ombord-avgiften. Så fort tågen går i tid, personalen ber om ursäkt i stället för att argumentera för SJ:s missar och tågen är omskyltade när de rullar in på perrongen, kan avgiften möjligen införas igen.

 

 

 

Visa kommentarer (52 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • http://www.facebook.com/johannes.carell Johannes Carell

    Helt Seriöst Maria Ludvigsson, vilket skämt!!!

    Hur kan du (så som många andra) på fullaste allvar säga att man skall plocka bort en sådan avgift och kasta så mycket skit på ett företag. Jag trodde att du/ni som sitter och skriver artiklar på SvD besatt lite mer kunskap.

    Att tåg går sent beror på fullaste allvar till största delen på att vår kära infrastruktur i Sverige har blivit försummad. Politiker har fullständigt skitit i denna ack så viktiga detalj pga att sådana som du lägger kravet och media trycket på SJAB (för alla tåg i Sverige körs av SJAB *not*)… DET ÄR ETT av Väldigt måna företag som rullar på vår kära järnväg. Orsaken till problemet ligger inte hos operatörerna utan hos Trafikverket till största del, som i sin tur får sina pengar av skattebetalarna.

    Skyll inte  på att SJAB inte kan planera. Hur fan kan man planera ”när” det blir Strömlöst pga av att ledningen rasar, att transformatorer ballar ur ? Hur kan man planera att ett tåg spårar ur eller att ställ verket lägger av ? hur planerar man ett transmusions fel, när koppartjuvarna har varit ute eller att en ”kandidat” väljer att ta sitt liv ? 

    Jag vet att fordon skador också gör att tåg ställs in och försenas men det är en väldigt liten del i det stora hela. Detta kan bara förebyggas med underhåll och det görs det i allra högsta grad. Jag vet att skyltning kan missas & det är beklagligt men vid tex en ny utrustning av ett tågsätt så är det kanske det enda rätta. För att lösa en avgång kanske man tar vagnar från ett annat omlopp vilket leder till att man måste ta beslutet att köra icke skyltat då dessa skyltar inte finns i dessa vagnar vid tillfället. Vill du då att  man skall skylta om tågsättet och få en försening på ytterligare 45 minuter för att vaska fram skyltar. Kanske skulle man kunna köra Stockholm till Göteborg och skylta i Göteborg när man kommit till en depå ort ?

    Avgiften som finns är här för att stanna, om alla har en biljett så går resan snabbare och smidigare för alla. en avgift får folk att tänka till och lösa detta innan avgång. Har du någonsin tagit flyget ? har du någonsin ens haft möjligheten att lösa biljett på ett flyg ? Inrikes eller utrikes, det spelar ingen roll för det får man inte. Spela stryktipset en lördag så får du betala en avgift för att du är ute i sista minuten (dock 3 kronor men ändå).

    Nä skärpning o Blogga Om politikernas inverkan på infrastrukturen och gå till roten av problemet i stället för att SMUTSKASTA SJAB

  • Pingback: Staten kan inte driva företag | Badlands Hyena

Brännpunkt
Slutreplik

”Vinst viktigt för att
öka antalet anställda”

HUI Research: Handels lönsamhetssyn ett problem.

”Cosmopols satsning skadar konkurrensen”

Brännpunkt

Visitas vd: Statliga restaurangerna som renodlade sportbarer.

”Tolkar lämnade
i rättsligt kaos”

brännpunkt

"Nu måste den nya regeringen visa handlingskraft."

”Energikommission värd namnet behövs”

Brännpunkt

Svenskt Näringsliv: Konsekvenserna måste utredas.

”Äldreomsorg utan vinstjakt i Stockholm”

Brännpunkt

V: Äldre garanteras inflytande.

”Fel jämställa lön
med kapitalinkomst”

Replik

Spendrup: Som företagare tar jag risker.

”EU måste få verktyg
mot diskriminering”

Replik

Ceballos: Ta upp romers situation.

De vanligaste lögnerna om tiggare

Lista

”Folk tror att de tjänar massor av pengar i Sverige.”

”Så kan Fridolin
lösa skolkrisen”

Brännpunkt

KVA: Regeringen bör tillsätta en kommission.

”Förbifart och t-bana inte förhandlingsbara”

Brännpunkt

Alliansen: Vi utgår från att Löfven står vid sitt ord.

Ledare

Politiker som blundar

GÄSTLEDARE

Tryggare än så är inte den hoppas-på-bästa-doktrin som vår politik vilar på.

Med ett MP som krävande småsyskon

LEDARE

MP utmanar S tålamod med sina enmansföreställningar.

Drogpolitiken har också baksidor

LEDARE

När hoppet ställs till riskaversion hos missbrukare.

Fel att erkänna Palestina nu

LEDARE

Att erkänna Palestina nu är att belöna destruktivitet

Där polisen inte vågar kliva ur bilarna

KOLUMN

Urtillståndet är klanstyre - hur vårdar vi undantaget?

Den döendes rätt
till integritet

LEDARE

När människans mest perverterade sidor får styra.

Naivt att
inte utreda Nato

LEDARE

Den naiva tilltron till egen förmåga kommer stå oss dyrt.

Är demokrati detsamma som val?

GÄSTLEDARBLOGGEN LARSSON LÄSER

Kolbiten och verkligheten

GÄSTLEDARBLOGGEN I HÖGERMARGINALEN