Film visar skillnaden mellan Israel och Iran

Som en seger över Israel. Så framställer regimen i Iran att det blev filmen Nader och Simin – en separation av Asghar Farhadi som tilldelades en Oscar för bästa utländska film – och att det inte blev filmen Fotnoten av Joseph Cedar (flera andra filmer var förstås också nominerade men det räknas liksom inte i den iranska världsbilden).

Annars präglas filmpolitiken av samma repressiva karaktär som håller andra kulturyttringar i ett hårt grepp. I förra månaden satte regimen tvärstopp för den oberoende grupp av regissörer – Filmens Hus – som också Farhadi var medlem av. Sedan förra året hålls den internationellt hyllade regissören Jafara Panahi fängslad för brottet att på film ha propagerat mot regimen. Han är dömd till sex års fängelse och belagd med ett tjugoårigt yrkesförbud.

2007 vann Marjane Satrapi tecknade film Persepolis (kommenterad här) pris i Cannes. Själv lever hon i exil i Frankrike av rädsla för att bli arresterad om hon återvänder till Iran.

Ett äktenskap på fallrepet utgör ramhandlingen i  Nader och Simin – en separation och samtidigt visas en bild av Iran som egentligen inte passar regimen.  Typ att kvinnors situation. Typ att emigration är vägen bort från mullandet. Kort sagt, det är en film som snarare vänder sig till dem som känner sig alienerade från teokratin än dem som stödjer den. Så i regimens perspektiv är årets Oscar närmast att betrakta som en pyrrhusseger.

Nader och Simin – en separation – med dess inblickar i ett vardagligt Iran – har blivit en stor publiksuccé i Israel. När går Fotnoten upp på biograferna i Iran? Glöm det. Den blir inte mer än en fotnot i regimens bombastiska uttalanden.

Det är också ett sätt att illustrera skillnaden mellan Iran och Israel  – slutenhet respektive öppenhet.

Visa kommentarer (0 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Kommentarer inaktiverade.

Brännpunkt
Utsläpp i staden Grevenbroich i västra Tyskland. BRÄNNPUNKT

”Vi måste se klimatet som en etisk fråga”

Psykolog: Det egna ansvaret måste erkännas.

”Lagliga väggar för graffiti en dålig idé”

BRÄNNPUNKT

KD-politiker: Nolltolerans mot klotter bör behållas.

”Billigt kött kan göra
oss sjuka på sikt”

Forskare:

Ökad import innebär hälsorisker.

”Övervakning tär på medborgarnas tillit”

BRÄNNPUNKT

Professorer: I grunden en fråga om demokrati.

”S anslag tar rygg
på alliansen”

Wallmark (M):

M: Oroande att skära ned i miljardklassen.

Ledare

Byn som blev centrum för händelserna

KRÖNIKA

Kocken på Stamgärde skola i Undersåker bröt mot julbordsförbudet

Vill inte sjunga
med änglarna

PORTRÄTT

Jan Björklund kallar sig liberalt original och vill se Sverige i Nato

Utkräv ansvar
av det offentliga

KOLUMN

Tjänstefel har samma uppklarandeprocent som cykelstölder

EU har klätt ut sig
till vänsterprojekt

KRÖNIKA

Varför ägnar de sig åt detta?

Välkomna även kristna som inte
vågar fira påsk

KRÖNIKA

Den som är trygg i sin egen religiositet räds sällan andras

Industriell dress
code hos MP

LEDARE

MP vill höja marginalskatten och skatt på energi och flyg