SVD Offert - Bästa sättet att få offerter.

Få offerter från tusentals kvalitetssäkrade företag - snabbt, enkelt och tryggt.

POPULÄRAST  JUST  NU:

SvD i samarbete med

SD serverar oppositionen guldfiskar i mixer

Kanske lät statsminister Fredrik Reinfeldts inledningsanförande vid dagens partiledardebatt bekant? Jodå. Han talade om Sveriges ekonomi, han påtalade dess styrka i jämförelse med många europeiska länder, han hyllade strama budgetregler. Nog har vi hört det förut. Men, just idag hörde vi inte bara självberöm, utan en sammanbiten statsminister som om och om igen inskärpte vikten av respekt för de finanspolitiska ramverken och varnade för lättsinne i budgetfrågor.

Man kan inte påstå att han var ideologiskt inspirerande eller retoriskt tjusande, men i allt det knastertorra syntes ett imponerande engagemang. Inför hotet mot arbetslinjen och en välskött ekonomi vaknar en beskyddarinstinkt hos statsministern. Gud nåde den som inte respekterar den ekonomiska stabiliteten, var budskapet som hamrades in.

 

Vem hade stressat upp statsministern så? Ja, inte var det Socialdemokraternas Håkan Juholt – trots att det var duellen dem emellan som på förhand målats upp som dagens huvudnummer. Visst uppvisade Juholt debattfärdigheter – inte minst i replikskiftena – men innehållet var tunt och ringades in bäst när Göran Hägglund undrade hur S-ledaren planerade att backa upp sin retorik i handling samt när statsministern påtalade att Juholts löften kommer med en prislapp.

Juholt orerar gärna om sitt samhälles förträfflighet i relation till regeringens hemska dito, men han nämner väldigt lite vilka omvälvningar han har i bakfickan för att uppnå sin idyll. Han bedyrar dock att den är ”modern” så många gånger att det känns krampaktigt.

 

Nej, statsministerns tillvaro fick sig en törn på grund av Sverigedemokraternas utspel på Brännpunkt, i vilket de inbjöd S, V och MP till ett budgettekniskt samarbete. De var mycket noga med att beskriva samarbetet som en ren teknikalitet fri från själarnas gemenskap och endast genomförd i syfte att få igenom de punkter där de rödgröna och SD har samsyn.

Är detta ett reellt hot? Ja och nej. Det vore att fälla regeringens budget och skulle antagligen leda till nyval. Här talar vi hot av en helt annan kaliber än enstaka motgångar i riksdagen. Å andra sidan är det tveksamt om Håkan Juholt är intresserad av ett nyval nu. Han har opinioner att vinna och politik att skapa. Idén skulle också kräva att Miljöpartiet väljer sida på ett sätt som skulle innebära slutet för alla överenskommelser med borgerligheten för en bra stund framöver. Den som hörde debatten kunde notera att tonen mellan Reinfeldt och Gustav Fridolin var avsevärt mera välvillig än den mellan Fridolin och Lars Ohly.

 

Vem vann duellen mellan Juholt och Reinfeldt? Oklart. Men det blev uppenbart att de båda är i händerna på ett parti vars vågmästarfärdigheter växer. Med dagens utspel vinner SD oavsett vilken utgången blir.

Om deras idé blir verklighet under mandatperioden har de gjort avtryck i politiken – utan att ens vidröra sin favoritfråga invandringen. Idag var Juholt kallsinnig, men inte heller det är en förlust för Åkesson. Framöver kan han berätta för alla S-väljare att Juholt haft alla möjligheter att genomdriva sin politik – om han bara vågat ”trycka på knappen”.

 

Det är lite som konstnären Marco Evaristtis installation med guldfiskar i mixers. Han ställde bara fram dem, andra tryckte på knappen. SD har serverat oppositionen en mixer.

  • Anonym

    Till skillnad mot alliansen förhandlar inte S med SD.
    Sanna kan vara lugn.

  • marjatta

    Skickligt var det av Jimmy Åkesson, men han är ju inte dum. Synd att han är låst i ”invandringsfällan”. De andra partierna räds ju ”rasistsmittan” bara SD visar sig, i stället för att analysera och försöka lösa  faktiska problem kring invandringen, den som redan har skett och den förväntade. Rasism eller åtminstone xenofobi finns stundtals hos var och en av oss, och den är definitivt inte enkelriktad mellan etniska grupper. Så existerar  också problem kring invandringen och invandrarskapet.

    Varken xenofobi eller problem kring invandringen försvinner bara för att det inte är comme-il-faut att diskutera dem offentligt. ”Alla” - inklusive invandrare som fått fotfäste i landet – gör det privat, för brottslighet skrämmer och bidragsberoendet väcker ilska och oro: ”Ska det bli värre? Måste jag flytta? Kommer samhällets resurser att räcka till?”

    När kommer vi att få se folkets representanter presentera ett helhetsgrepp på de ömsesidiga anpassningsproblemen mellan invandringen och det svenska samhället? Eller åtminstone ge sin bild av vad som är problem som (kanske) går att lösa och vad som är svårigheter som alla måste lära sig att leva med?

  • Anonym

    Som man bäddar får man ligga. Hade inte de övriga partierna varit så moraliskt undermåliga i invandrarfrågan, så hade inte SD kommit in i riksdagen. Kan bli intressant i fortsättningen.

  • Anonym

    Med andra ord; S tycker det är viktigare att protestera mot SD än att genomföra sin politik? Moget.

  • Anonym

    Vi får väl se. Det är tre budgetpropositioner och tre kompleteringspropositioner som riksdagen skall besluta om innan valet 2014. Mycket kan hända där. Men hotet är större än de Sanna berättar. Om SD med detta utspel lyckas få MP att gå med på allt fler överenskommelser med Alliansen, så kan ett samarbete mellan de röd-gröna omintetgöras inför 2014. Då har Sverige i verklig mening inget trovärdigt regeringsalternativ till Alliansen, och det demokratiska värdet av nästa riksdagsval minskar. Förvisso kommer vi att ha ett rött-rött samarbete och SD, men var för sig är de inte tillräckliga för att välta Alliansen med grönt stöd. Är vi på väg att få en partiell samlingsregering enbart på grund av SD med 6%? Man kan inte påstå att SD blivit marginaliserat i svensk politik – man står uppenbarligen mitt i politiken och driver regeringen vänster ut och oppositionen mot marginalen. Märkvärdigt.

  • Anonym

    Det är sorgligt  att se spelet i den svenska inrikespolitiken och man slås av hur infantil och enkelspårig den är. All energi handlar om att hindra SD från att bedriva någon form av politik. Sju partier av åtta är i oförklarlig konsensus gällande den stora ödefrågan för Sverige, den ”öppna dörrar-policy” som i allt snabbare takt driver ner oss i avgrunden,  och de ägnar all sin tid åt att försöka lindra symptomen i stället för att ge sig an sjukdomshärden. Endast SD ser tillvaron som den är utan att linda in det i fluffiga rosa moln av naiv aningslöshet.I Rinkeby vågar inte en del kvinnor gå och handla på grund av de grupper av män som sitter utanför affärerna om dagarna vill lägga sig i hur de ska leva, och här talar vi inte om svensk sekulär fredlig jämställdhet utan muslimsk medeltida  hederskultur.Vår svenska integrationsminister går ut i media och skymfar svenskarna genom att kalla oss , världens mest givmilda, omtänksamma och jämnmodiga folk, för intoleranta, men vi vet alla vilka det är som inte tål att se människor som lever fritt som de vill.Vår regering överväger att ge ALLA i hela världen lika stor rätt till fri sjuk- och tandvård som svenska medborgare, detta oavsett om de är medborgare, betalar skatt eller på annat sätt har bidragit med någonting alls till samhället.Problemen i förorterna växer dag för dag med utryckningsfordon som brinner och gruppvåldtäkter som blir vardagsmat i nyhetsrapporteringarna förekommer dagligen i vårt land,  (Sverige kommer på andra plats i antal våldtäkter räknat per invånare, Lesotho i Afrika innehar förstaplatsen på denna grymma och föga åtråvärda lista). Arbetslösheten – och arbetsviljan tycks det, är katastrofal bland vissa invandrargrupper, Det har lagstiftats om att alla etniska grupper kan kränkas på grund av ursprung i Sverige, utom svenskarna, Kostnaderna för massinvandringen döljs och förnekas, inga som helst siffror på vad världens mest extrema och naiva massinvandringspolitik kostar, och kommer att kosta oss, redovisas, Invandrarklaner från andra kontinenter tar sig till Sverige och kvitterar ut föräldrapenning för barn som de har fött upp långt utanför Sveriges gränser för åratal sedan; en afrikansk kvinna får ut motsvarande en helt okej svensk heltidslön i barnbidrag och flerbarnstillägg med mera och därutöver samtliga levnadskostnader betalda, men utsätts inte för några som helst krav på motprestation, inte ens ställs ett krav på henne att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande, något som alla ursvenskar inte kan undslippa hur gärna de än vill eller behöver,Vi har pensionärer och åldringar som får gå och lägga sig utan en ynklig liten fika på tidig eftermiddag då pengarna inte räcker till för att ge våra gamla en värdig ålderdom – men invandrare i hundratusental kan vi föda och skämma bort. EU-rapporter meddelar att Sverige kommer att ha Europas lägsta pensioner om 25 år.Inkomstskatten kommer att inom tio år att höjas med 10-15% då vårdkostnaderna kommer att skena iväg som ett resultat av en vettlös massinvandringspolitik. Ja, man kan fortsätta hur länge som helst. Sverige har blivit orättvist och det verkar som att Sjuklövern inte vill ha svenskarna kvar i Sverige. Partiledardebatterna där dessa djupt orättfärdiga förhållanden borde dryftas, handlar inte om något annat än pajkastning på dagisnivå och det är chockerande att denna grupp av människor är de som ska leda Sverige mot den ljusnande framtid som borde vara vår. Var är visionerna, brandtalen, konflikterna, motsättningarna och de intelligenta argumenten? Det här Sverige var inte det jag förväntade mig att leva i när jag som barn trodde att Sverige var bäst i världen. Vi är alla lurade av en inkompetent politikerkår som hastigt drar ner oss i avgrunden. Tack Jimmie Åkesson och ni andra SD-politiker för att ni talar i vår sak!  

  • Anonym

    Signaturen Guest har verkligen visat prov på hur man effektivt sammanfattar den sandlådepolitik som
    bedrivs i vår riksdag anno 2011.

    Jag har inget att invända, inget att tillägga och inget att tillföra! Hm….jo, jag hade själv velat ha förmågan
    att skriva som Guest….snabbt sammanfattat….klart uttryckt….och rakt på problemets kärna!

    Du får med beröm godkänt, Guest!

  • Anonym

    Det är sorgligt  att
    se spelet i den svenska inrikespolitiken och man slås av hur infantil och
    enkelspårig den är. All energi handlar om att hindra SD från att bedriva någon
    form av politik. Sju partier av åtta är i oförklarlig konsensus gällande den
    stora ödefrågan för Sverige, den ”öppna dörrar-policy” som i allt
    snabbare takt driver ner oss i avgrunden,  och de ägnar all sin tid åt att försöka lindra
    symptomen i stället för att ge sig an sjukdomen direkt

    Endast SD ser tillvaron som den är utan att linda in det i
    fluffiga rosa moln av aningslöshet.

    Vår svenska integrationsminister går ut i media och skymfar
    svenskarna genom att kalla oss för intoleranta när vi hela tiden bevisar oss
    vara givmilda, omtänksamma och ödmjuka för andra kulturer.

    Partiledardebatterna handlar inte om något annat än pajkastning på
    dagisnivå och det är chockerande att denna grupp av människor är de som ska
    leda Sverige mot den ljusnande framtid som borde vara vår. Var är visionerna,
    brandtalen, konflikterna, motsättningarna och de intelligenta argumenten?

     

    Det här Sverige var inte det jag förväntade mig att leva i
    när jag som barn visste att Sverige var bäst i världen. Vi är alla lurade av en
    inkompetent politikerkår.

     

    Tack Jimmie Åkesson och ni andra SD-politiker för att ni
    talar i vår sak! Sverige är orättvist och det verkar som att Sjuklövern inte vill ha svenskarna kvar i Sverige.

  • Anonym

    SD 2014! Kämpa på . Vi finns till för er och väntar med spänning på nästa val.

  • Anonym

    Säger SD att 1+1=2 så sätter sig dom andra partierna på tvären.
    SD FÅR inte ha rätt alls någonstans.

  • Anonym

    Jag håller helt med dig i din analys. Dessa frågor håller garanterat ”Fredde” vaken om nätterna. 

    Jag tror dock att väljarnas dom blir för hård för M om de inleder ett regeringssamarbete med MP. Traditionella M-väljare ser rött när MP kommer på tal tack vare den kapitalfientliga linje de har fört i så många år och Moderaterna kommer att gå tillbaka till sin undanskymda roll om de väljer att samarbeta med det parti som gick till val på att sänka alliansens politiska manifest. Då spelar det ingen roll om de vill regera med MP, mandaten kommer inte att räcka till. 

    Och ska MP samregera i en Allians, måste de vända sin politik mot höger rejält för att inte Moderaterna ska tappa sin väljarbas. Den tiden har de inte och sker det ändå skulle det reta upp DERAS väljarbas och skicka dom ännu längre åt vänster.

    Som jag ser det finns det bara en tveklös vinnare i det långa loppet: SD. De vill ju föra den politik det svenska folket vill ha, och kommer att kunna göra det så småningom. Ju förr Alliansen släpper in SD, desto tidigare kommer en gång för alla vänstern förpassas ner i diket. Görs inte detta, tja, då kommer S+SD att själva kunna bilda majoritet om några år då prestigefrågan är glömd. 

    Om det är populistiskt eller demokratiskt riktigt, får väljarna avgöra, jag vet vad jag tycker i alla fall: Demokratin och sunt förnuft måste segra. SD i samtal med regeringen tack… 

  • http://magnusorerar.blogspot.com Magnus A

    SD har kanske, i det dolda, något bud till alliansen. Vilka som trycker på mixerknappen är nog inte givet.

    I Yougovs aprilmätning (i år) ställdes frågan om vilka partier som svarande hade störst förtroende för i de viktigaste politiska frågorna. ”Flykting- och invandringspolitiken” var en av dessa frågor (kanske plats 4 i prioritet för de svarande). 1000 respondenter.0 (noll) procent hade störst förtroende för Centerpartiet i den frågan och 0.7 procent hade mest förtroende för miljöpartiet i flykting- och invandringspolitiken. Sverígedemokraterna? Hela 57.8 procent hade störst förtroende för dem i frågan. Vore klokt av Borg och Reinfeldt att ta ett snack med Åkesson om att börja att förebygga den katastrof som nästan undantagslöst papperslösa ankommande torde komma att ge, och knappast bara eller främst pga högre arbetslöshet och ekonomi.

  • Anonym

    Ja, till sist kommer folket tvinga något parti att samarbeta med SD för annar blir det ohållbart. Ju mer 7-klövers partier sprattlar mot SD, desto flera av folket vaknar upp. SD kommer växa för att det är det enda parti som står på folkets sida. Och detta begriper inte PK eliten.

    Det kunde ses på Reinfeldt att SDs samsynsbudjets förslag orsakade hans sura minen i riksdagen idag. Rätt åt honom.

  • Anonym

    Idag yttrade Jimmie inte ett enda ord om invandring. Svenska folket får höra mera och mera att SD har även andra områden än bara invandring. Nej, Jimmie är inte dum, han har lärt sig taktiken. Han och hela SD har visat på bara ½ år kunskap, ansvar och förvaltar väl väljarnas förtroende. Och väljarna svarar tillbaka med förtroendet för SD.  

  • Anonym

    Så är det idag, men i morgon kan även S behöva SDs stöd. Politik är ett spel, glöm inte det.

  • Anonym

    SDs förslag är ju inte seriöst. De biter sig själva i svansen. De enda som kommer att tjäna på detta är MP,

  • Anonym

    SvD:s tyckare mal på i gammal god stil. Det är ju lätt att prata om ”respekt för de finanspolitiska ramverken” osv när man själv är bidragsförsörjd. Att Sanna och kompani bara orkar hyckla som de gör…

    Krister Nässén

  • Anonym

    det finns bara ett parti för sveriges väl och det är SD

  • Anonym

    Begrep först inte rubriken alls, men det var ju fyndigt.

    Sedan är det högst tveksamt om det är mer ekonomiskt ansvarsfullt att köpa marginalröster med ytterligare jobbskatteavdrag än att lägga pengarna på mer personal i skola och omsorg. Det sista lär ge mer jobb per satsad krona, sen kan Reinfeldt försöka lura folk med sitt arbetslinjesnack så mycket han orkar.

  • Anonym

    SvD visar ju ändå att presstödet gör nytta, de har ofta en egen linje och bidrar till ökad åsiktsmångfald.

  • Anonym

    Säg inte det. Juholt verkar vara en maktspelare och han har inte målat in sig i något hörn med ogenomtänkta kategoriska uttalanden som hans företrädare Sahlin gjorde sig skyldig till.

  • Björn Hellström

    Det är väl snarast de nya jobbskatteavdragen som är oseriösa och hotar ”ramverken” genom att föra över pengar från de som har det sämst till de som har det bäst. Hittills har ju regeringens politik inte skapat några nya jobb precis.

  • http://www.facebook.com/people/Tar-Atanamir/100001456611556 Tar Atanamir

    Inga jobb? Arbetslösheten är rejält mycket mindre nu än 2006 och då får man komma ihåg att vi delar ut ca 100.000 uppehållstillstånd varje år och att över 50% av alla invandrare är socialbidragsberoende.

    Pengar har överförts från de som inte jobbar (bidragstagare) till de som jobbar (skattebetalare). Att man i dagens Sverige kallar de som i huvud taget har ett jobb för de som ”har det bäst” eller ”höginkomsttagare” visar bara på det helt sjukt vänsterindoktrinerade samhällsklimat vi lever i.

  • http://sverigefidelis.blogg.se Ceasar

    Så typiskt att vi har kommit till den punkt där ett parti föreslår ett sätt för majoriteten av de folkvalda att få igenom sin politik. Detta borde ju vara självklart men pga av diverse politiskt korrekta ställningstaganden så vägrar 7 av 8 av de folkvalda partierna att ens rösta för sin egen politik om det skulle överenstämma med SD.

    Detta innebär ju att man tar större hänsyn till sina skygglappar mot SD än till folket.Demokrati? Folkstyre?

  • http://pulse.yahoo.com/_QWUZOZA5XKWRENRU26LWJ2J2CY Åke

    För Sveriges bästa  borde Reinfeldt med sin brokiga, internationella bakgrund avgå, så att de låsningar av svensk politik han gjort sig skyldig till försvinner.

  • Anonym

    När 7 av 8 folkvalda partier inte vill sammarbeta med ett parti så blir det ju en överväldigande majoritet som tycker likadant. Det är väl demokratiskt om något.

  • Anonym

    Har ingen aning om hur Reinfeldts bakgrund ser ut. Det enda som är säkert är att vi alla har invandrat till Sverige vid någon tidpunkt. Tänker du att en same skulle vara bättre som statsminister då dennes släktingar med högst sannolikhet har bott i Sverige under längst tid?

  • Sanningen vinner

    Förmågan att idag tänka annorlunda än igår,
    skiljer en vis från en envis.
     

  • Anonym

    Samer har inte bott längst i Sverige, och inte ens i Norrland. Renskötare i samebyarna kom från norra Norge till  Sverige efter att Ryssland stängt gränsen mellan Norge och Finland 1852. De 10 000-tals renar som norgerenskötarna medförde åt upp all renlav i fram för allt Karesuando församling. Därför blev dessa norska renskötare uppmanade att flytta nedåt den svenska fjällkedjan söderut. Detta skedde efter att unionsupplösningsförhandlingarna mellan Sverige-Norge var avslutade (1919). Flytten av renar och renskötare pågick mellan 1920 -1950. Det är de här norgesamerna i samebyarna som staten nu vill ge ursprungsrättigheter över stora delar av Norrland.  

  • Marcus501

    Jag har inte invandrat hit.. Jag föddes här. Förmodligen så invandrade någon stamfader och stammoder för länge sedan. Men jag har definitivt inte invandrat.

  • Marcus501

    Är det demokratiskt att gå på val med löfte om att driva och genomföra vissa frågor och sen göra allt för att dessa frågor skall förlora om det visar sig att ett parti också tycker så? Jag kallar det för att ljuga och bedra.

  • Anonym

    Ska vi då ge Kvenerna statsministerposten?

  • Anonym

    Tack, då behöver inte jag svara.

  • Kafir Mohassan

    Jag är invandrare och röstar på SD. Är jag rasist? Det krävs att alla partier tar sitt ansvar för Sveriges framtid och slutar fjanta runt som i partiledardebatten. Den ende som höll måttet var Jimmie Åkesson. Klart och koncist serverade han sin politik och det är bara att inse att SD är vågmästare och skall påverka politiken.
    Så till sveriges politiker i Alliansen och i den rödgröna röran: Sluta dumförklara svenska folket! Vi inser att ni för en ohederlig politik gentemot SD. Bara för att ni kontrollerar media och hela propagandaapparaten så går väljarna inte längre på era osakliga argument. Ni bär er åt som klassens mobbare.

  • Anonym

    Om du är rastist eller inte vet du nog bäst själv. Rasism handlar om att göra generalliseringar som inte är relevanta, helt enkelt gruppera människor som inte har så mycket med varandra att göra. Ett exempel är att prata om invandrare som grupp. Detta är inte särskillt relevant när invandrarna vi har i Sverige kommer från över 200 olika länder och dessutom har olika utbildningsnivå, förmögenheter och social status.

  • Anonym

    Vart ska vi då dra gränsen? Är jag Svensk som har 300 år släkt som bott i Sverige på pappas sida och antagligen längre på mammas sida? Blir du Svensk om har fötts i Sverige eller när du bott mer än 20 år? Hur fungerar det i din värld?

    Som du säger så har alla släkter invandrat vid någon tidpunkt. Svensk ekonomi måste ändå sägas vara rätt framgångsrik och då undrar jag varför vi ska sluta ta in människor när det just är invandrade släkter som din och min som har skapat detta gynnsamma ekonomiska läge. Det vore dumt att stoppa ett vinnande koncept.

  • Anonym

    Du talar om den SVENSKA PK-definitionen av ordet. Rasism i de övriga 193 länderna i världen innebär att man har åsikter som särbehandlar (positivt eller negativt) eller generaliserar människor på grund av deras _RAS_. I detta sammanhanget är ras ett begrepp för hudfärg och etniskt ursprung (vilket förstås i grund är inkorrekt eftersom alla människor tillhör samma ras – Homosapiens).

    Det är rent struntprat om att det handlar om att generalisera grupper i samhället på grund av ”klass”, kultur eller ”socialekonomisk situation”. Invandrare är inte en homogen grupp och ptt påstå det är rent kvacksalveri.

  • http://pulse.yahoo.com/_DNGWI7Q3DW2ER6M2E2SZUUFGKI Magnus

    Kostnaderna för att något lite sänka världens högsta skattetryck är marginella jämfört med vad extreminvandringen kostar. Att exv. ta emot 40 % av de ekonomiska immigranterna från Somalia som letar sig till EU har knappast några positiva konsekvenser för Sverige. Etcetera.

  • Anonym

    Precis som du säger handlar rasisn om att generallisera människor efter tex hudfärg, etnisk bakgrund etc.

    Och jag beskrev varför detta är orelevant att göra. Invandrare till Sverige kommer från 200 olika länder och dessutom i sin tur kommer från olika bakgrunder i sina länder. Helt enkelt inte relevant att prata om invandrare som en grupp när det enda de har gemensamt är att de flyttat boende från ett land till ett annat.

  • Lennart Johansson

    Rättelse.
    Homo Sapiens är inte en ras. Alla människor är av arten Homo Sapiens…Inte rasen.
    Ingen vettig människa påstår att tax och collie är samma ras, eller sill och torsk eller vad du vill. Dom tillhör samma art.
    Människosläktet är inte på något sätt avvikande från andra arter på jorden. Vi är olika raser med olika egenskaper.
    Genetiskt sett är vi till 99% lika. Vi är till 98% lika chimpanser och 95% lika råttorna

  • https://profiles.google.com/drabantus Drabant

    Ett litet förtydligande till det du skrev. Sill och torsk är olika arter av fisk, så de passar inte riktigt i jämförelsen.
    Men annars har du ju rätt i det du skriver. Att påstå att det inte finns olika raser av människor är bara politiskt styrd semantik.

  • Anonym

    Och enfald leder till mångfald :-)

  • Lennart Johansson

    Ok…Torsk och Kolja då =).
    Samma art.

  • http://twitter.com/stom72 LeissnerOhly

    Man brukar säga irrelevant, inte orelevant.

  • Anonym

    Tack för rättningen:)

  • http://www.facebook.com/people/Tar-Atanamir/100001456611556 Tar Atanamir

    När man sänker en för hög skatt (som den Sverige har) så kommer uppsvinget i ekonomin överkompensera skatteförlusterna med råge.

    Låt oss säga att vi har 2000 miljoner i en ekonomi
    50% skattetryck = 1000 miljoner i skatteinkomster för staten
    Sänk skatten med med en femtedel till 40%
    Det direkta resultatet blir såklart en skatteinkomst på 800 miljoner.
    Men efter ett tag så har ekonomin ökat så pass mycket att staten nu får in 1100 miljoner.

    Det är detta som gjort att Sverige klarat sig igenom finanskrisen i stort sett oskadat.
    Supertajmade skattesänkningar precis när ekonomin i övriga världen nästan kollapsade har räddat Sverige undan ruinens brant.

  • http://www.facebook.com/people/Tar-Atanamir/100001456611556 Tar Atanamir

    De som kom till östra Skandinavien innan nationalstaten Sverige formades har så klart inte invandrat.
    Vi fanns här redan innan, alltså kan vi inte ha invandrat till landet Sverige.

  • http://www.facebook.com/people/Tar-Atanamir/100001456611556 Tar Atanamir

    Är Anders Borg en generaliserande rasist när han redovisar att över 50% av alla invandrare är socialbidragsberoende?

  • http://www.facebook.com/people/Tar-Atanamir/100001456611556 Tar Atanamir

     Tekniskt sett är väl den moderna människan klassad som Homo Sapiens Sapiens. ;-P

  • Anonym

    Intressant. Källan till det?

  • Anonym

    Du har en poäng. Då är vi tillbaka till samerna, vart de kom ifrån och hur långt söderut de har bott osv är höljt i dunkel men att de var i skandinavien för mer än 11tusen år sedan är ganska säkert. 11tusen år sedan är förstoss mer 10tusen år innan sverige kunde kallas för ett land. Annars kan vi nästan alla vara säkra på att vi har lite vallon, osman, holländare, polack, fransman, tysk, Britt, finne, dansk, ryss, balt eller något annat i oss.

  • Anonym

    OCh vem bryr sig? nu är det så att vi har nationsgränser i världen, och sveriges stat är till för att vara till svenska medborgares väl och ve. förr var invandring lönsam, nu är den inte det. Varför ska sverige vara världens samvete? Handlar om prioriteringar, och iaf JAG väljer att prioritera min egen ev. vård, äldreomsorg, rättssäkerhet framför att behöva försörja utländska medborgare som vill komma hit och bli försörjda. Skulle dessa invandrare försörja sig själva och jag inte skulle behöva stå för delar av notan, fine, välkomna, men så är nu inte fallet. när hälften av invandrarna är beroende av bidrag från samhället (och ännu fler av utomeuropeiska invandrare som mestadels tas emot i dagsläget) och vi tar in outbildat folk som går direkt till bidragsfall för resten av livet och blir en ren förlustaffär, är det inget snack om saken för min del, stoppa vansinnet. och sedan allt mygel som kommer på det, slängda pass, lögner om ålder, tvivelaktiga asylskäl osv. känns allt som ett dåligt aprilskämt.

  • MartinA

    ”SD serverar oppositionen guldfiskar i mixer”

    Naturligtvis håller jag med artikeln i sak och tycker om att den skrevs. Men det finaste i sammanhanget är att njuta av Sanna Raymans språk och retoriska figurer. Lika bra som alltid. Eller kanske litet bättre :)

  • Anonym

    att i absolut högkonjunktur tycka att 7,4% arbetslöshet är bra och slå sig för bröstet, ja vad ska man säga. oroar mig redan för nästa dipp, men då kanske moderaterna har tur och makten gått till s lagom så de kan skylla bakslaget på dem istället för att erkänna sig som en drake i världskonjunktens vindar. hade dessutom borg och reinfeldt fått som de velat och gått med i emu så hade inte minerna varit allt för muntra vid detta laget. sedan massimporten av värdelös arbetskraft de senaste åren så ökar på siffrorna ett par procent, ja där de kan, där förstör de. inte för att jag är sosse, (anser att vi kan kan ta bort mestadelen av hittepåbidrag som finns idag) men moderaternas lönedumpningspolitik och allmän sargning av nationen skrämmer mig betydligt mer än dumlådvinsvänstern.

  • Anonym

    Inte för att vara en partykiller (själv sd) men i just den nämnda undersökningen var det väl typ 40 personer som gick vidare och svarade på specifika frågan gällande invandringspolitiken, det statistiska säkerställandet i fallet känns inte helt vattentätt.

  • MartinA

    Ne, SDs ide är en öppen svenskhet. De anser att ett land behöver en samlande ide och vill att staten bara stödjer svensk kultur med skattemedel. Litet töntigt kanske men något måste vi ju samlas runt? SD har troligtvis den enda någorlunda verklighetsförankrade och någorlunda positiva framtidsversionen för sverige.
    Personligen så har jag gett upp och börjar glida över i det nationella lägret, förbereder mig liksom för att huka mig ner i de etniska konflikternas land och hålla mig till de mina. Men jag önskar riktiga SDare lycka till och allt gott. Måtte ni lyckas. Och rösta på er lär jag fortsätta med, de nationella partierna är, tja, av lägre kvalitet, om man säger så. Eller på MP, de skulle iallfall göra plågan kort.

  • Anonym

    Säga (precis) vad man vill om Åkesson, men han måste va den mest nybakade politikern i svergie som på extretm kort tid ha fått grymt mkt makt genom att kunna både se till att förslag går igenom eller fälls.
    Sen kan de sju övriga politkerna påstå vad de vill. Att tex M går isäng med MP som ju i många frågor sympatiserar med vänstern torde vara det mest otroliga som har hänt inom svensk politik.
    Och torde reta upp många. Både M-sympatisörer men även många andra därför att det visar hur Alliansen mer bedriver en politik som går ut på att rösta tvärsemot SD än att få igenom sina egna ideer. Tror det har satt sina spår… Fredrik R ser mer än hjälpligt trött, nedstämd och håglös ut för varje gång jag ser honom.

  • Anonym

    Så kan du välja att förenkla sin verklighet men faktum är att de alldra flesta arbetslösa (i antal) är födda i Sverige. Det vi kan konstatera från detta är att problemet är mycket större än att det kan härledas till en enskild grupp människor i samhället som inte ens har särskilt mycket med varandra att göra.

    Samhällsekonomiskt har invandring en mycket positiv effekt på Sverige. Vi får tillgång till människor i arbetsför ålder som, i motsats till dig och mig, inte har kostat samhället pengar genom att vi under vår uppväxt har använt förskola, skola, sjukvård, tandvård, kommunal sportanläggningar osv.

    Det finns en högre arbetslöshet bland flyktingar än bland tex arbetskraftsinvandrare och svenskfödda. En viktig faktor till att det ser ut på det sättet är att många arbetsgivare diskriminerar människor med andra bakgrunder än de själva. Rasism är som bekant dyrt för vårt samhälle och detta är ett av många exempel på hur mycket främlingsförgentlighet kostar oss skattebetalare. Andra kostnader vi skattebetalare får ta på oss är till exempel är demonstrationer, vandalism och misshandel som sker i rasismens tecken. Det kostar pengar som hade kunnat användas till bättre vård eller skola tex.

  • Anonym

    SD påverkar politiken men de får inte gehör för sina frågor. Det går att konstatera hur lite SD har lyckats åstadkomma av sin politik både nationellt och lokalt. I kommuner är de motioner som har lagts av SD både få och av låg kvalitet. I riksdagen har SD gjort sig omöjliga att sammarbeta med och följdaktligen har miljöpartiet blivit ett vågmästarparti. Så de framgångar SD har haft politiskt är främst framgångar för till exempel miljöpartiet (som är det mest liberala partiet i invandrarfrågor vi har i Sverige).

  • Anonym

    Och jag som Svensk med rötter som sträcker sig mer än åtta hundra år tillbaks säger:
    Jag vill inte försörja Sverigedemokrater som inte är villiga att hjälpa andra till skola, omsorg osv. Mitt förslag är att ni öser sand från havets botten till dess att ni har ett land ni kan kalla ert eget och dit ingen annan får komma…lycka till!
    PS Snittet för arbetslöshet, sjukskrivning osv. är betydligt högre hos SD än landet i övrigt…  

  • Anonym

    AxelOfSweden skrev: ”Snittet för arbetslöshet, sjukskrivning osv. är betydligt högre hos SD än landet i övrigt…”

    Ditt påstående är verkligen gammal lögnaktig skåpmat. Ett sådant kategoriskt yttrande kräver att du skriver ut en källa att referera till, tack.

    Här finns en länk som ger lite ”inside information” om SD:s riksdagsledamöter. En av SD:s riksdagsmän, Stellan Bojerud – överstelöjtnant och militärhistoriker, har skrivit om sina kolleger på sin blog:

    http://mopsen.wordpress.com/2011/05/28/sverigedemokraternas-riksdagsgrupp-fran-insidan/

  • Anonym

    SNRichardsson skrev: ”…Samhällsekonomiskt har
    invandring en mycket positiv effekt på Sverige. ..”

    Om du hade lagt till det ordet ”haft” också, så hade det varit med
    sanningen överensstämmande. Alltså rättare:
    Samhällsekonomiskt har invandring HAFT en mycket positiv effekt för Sverige.

    Från att ha haft en positiv effekt fram till 1980-talet vände detta tyvärr i
    samband med att vår tillverkningsindustri började flytta ut från Sverige till
    låglöneländerna. En halv miljon industrijobb försvann under 1990-talet och de
    minskar fortfarande.
    Sverige utvecklades till ett högteknologiskt samhälle som kräver hög
    utbildning, specialistkunskaper och goda språkkunskaper i framför allt i
    svenska och engelska. De finns inte längre tillräckligt med jobb som är
    lämpliga för nykomna invandrare utan universitets- eller högskoleutbildning
    längre. De asylsökande vi har tagit emot de senaste åren har företrädesvis
    kommit från Irak, Afghanistan och Somalia och de flesta av dessa har mycket låg
    utbildning, i vissa fall t.o.m. ingen utbildning alls (=analfabeter), varför
    det är högst troligt att de kommer att förbli bidragstagare hela livet.    
     

  • Kafir Mohassan

    Jag blir så trött i öronen när partiledare som Juholt, Maud O (snart fd partiledare) m.fl. står och ljuger om att Sverigedemokrater är ”främlingsfientliga”. Vad fan är det för nonsensord? Det är ett konstruerat meningslöst begrepp vars innebörd aldrig behöver förklaras, Att tycka den svenska invandringspolitiken är kass och felriktad är i högsta grad ett bevis på verklighetsförankring och då är det självklart att omfamna ett realistiskt parti som Sverigedemokraterna. Begriper man inte Sveriges bästa så har man inte i Riksdagen att göra.

blog comments powered by Disqus