X
Annons
X

Ledarbloggen

Per Gudmundson

Per Gudmundson

Socialdemokraterna köpte reklam för 72 miljoner kronor under riksdagsvalets slutfas i augusti och september. Det berättar Dagens Media, som har låtit Sifo reklammätningar beräkna partiernas satsningar under valrörelsen, utifrån vad annonsplats normalt kostar.

Näst mest pengar, enligt beräkningen, lade Moderaterna: 54 miljoner kronor. Folkpartiet satsade 33 miljoner, Centerpartiet 31, Kristdemokraterna 17, Miljöpartiet 16, Sverigedemokraterna 8, och Vänsterpartiet 7 miljoner kronor.

Till detta kan räknas de koalitionsgemensamma satsningarna. Alliansen lade 11 miljoner och De rödgröna satsade 4 miljoner kronor.

Partierna utan riksdagsplats köpte inte mycket reklam. Feministiskt initiativ lade 278.000 kronor och Piratpartiet 275.000 kronor.

Beräkningarna avser bruttobelopp, uträknade utifrån normalpriser för annonser och reklamsnuttar i traditionella medier, och räknar alltså inte in internet, och tar heller inte hänsyn till de eventuella rabatter som partierna kan ha förhandlat sig till. Siffrorna är med andra ord uppskattningar.

Man kan fråga sig vad partierna egentligen får ut av satsningarna. Den som tog sig tid att jämföra beloppen ovan med exempelvis utvecklingen i opinionsläget mellan den 1 augusti och valdagen, skulle få svårt att hitta något som helst mönster.

Möjligen kan man hitta ett mönster gällande partistöd och reklamkronor. De partier som inte får stöd, som FI och PP, gör heller inte mycket reklam. De partier som kasserar in mest, gör mest reklam. Man kan undra vem det är som betalar.

Arkiv