X
Annons
X

Ledarbloggen

Johan Wennström

Johan Wennström

Dagens ledare om hur DDR lyckades infiltrera det svenska samhället och dessutom plantera sin propaganda i svenska skolor och universitet har väckt läsarnas uppmärksamhet. Både i kommentarsfältet på webben och i min inkorg har responsen varit stor. Här är bara några intressanta reaktioner:

I drygt 20 år så har min fru och andra hånat mig för mina berättelser om min kurs i tyska på Chalmers Tekniska Högskola i början på 80-talet. Kursen var indelad i en språklig del och en del om landet, kulturen etc. Landet i fråga var DDR, ingenting om BRD. Där fick vi lära oss att alla hade jobb, nästan ingen kriminalitet och att grannen i väst var, till skillnad från DDR, helt styrt av konsumtion. Jag måste dock erkänna det pinsamma faktum att ingen av kursdeltagarna (inklusive mig själv) ifrågasatte detta. Det tog säkert tio år innan jag började reflektera över detta, då var det för sent för att någon skulle tro mig. Förrän nu. Stort tack.


När jag satt i Göteborgs stadsfullmäktige på 80- och 90-talen blev jag utsatt för värvning till ”Vänskapsförbundet Sverige-DDR” av fullmäktigeledamöter, vars parti på den tiden var märkt med ett k i slutet. Jag tackade ja till ett möte, blev bjuden på mat och fick en mängd färgglada tidskrifter på svenska, som pryddes av skördetröskor och leende östtyska bönder. De lyckades aldrig värva mig. Jag hade ju varit en hel del i DDR, hade flera vänner och bekanta där.


Som gammal skolman känns det hårresande att läsa vad du skriver. Stellan Arvidson var huvudsekreterare för den skolkommission som på 40-talet drog upp riktlinjerna för den efterkrigstida svenska enhetsskolan. (…) Det är uppenbarligen så att här finns mycket som är anmärkningsvärt, som behöver komma fram i ljuset och som förklarar de hårda ideologiska motsättningar vi haft kring svensk skolpolitik. Vad av problemen i skolan i dag kan hänföras till den kommunistiska värdegrund och infiltreringen som den svenska skolan till delar uppenbarligen har vilat och vilar på?


Så sent som i slutet av 90-talet fick vi sjunga sånger ur FDJ:s sångbok i tyskundervisningen. Vår tysklärare Gunnar pratade ofta om ”hur intressant det var att jämföra två olika system, med sina för- och nackdelar”.


Jag läste tyska på gymnasiet 1982-1985. Vi fick inte säga Östtyskland eftersom det var politiskt. Det blev en hel del bildband med glada DDR-medborgare. Klimax nåddes i årskurs 3 då en kvinna från DDRs kulturcentrum höll hov en hel lektion och berättade om ”muren mot fascismen”.

Arkiv