X
Annons
X

Ledarbloggen

Johan Wennström

Johan Wennström

”Web, wap, vad de ska hitta på härnäst?” frågade SvD:s ledarsida för drygt tio år sedan när opinionsmaterialet först började läggas ut på svd.se. Bloggen och andra slags nya medier, är väl idag det mest självklara svaret. Att vem som helst nu kan bli en samhällsröst är sannolikt det mest revolutionerande fenomenet sedan Gutenbergs dagar.

Alla är överens om att detta är en lika fantastisk som häpnadsväckande utveckling. Men den fullt berättigade entusiasmen riskerar också att grumla det kritiska förhållningssätt som är rimligt att ha gentemot bloggar och nya medier. Precis som vi inte okritiskt firar de traditionella, pappersbundna debattscenerna behöver vi inte heller ensidigt hylla de allra modernaste.

Det här är en princip som skribenten Isaac Chotiner tycks ha tagit fasta på i ett nummer av den amerikanska tidskriften The New Republic (17/6). Där granskar han den (också i Sverige) mycket uppmärksammade opinionssajten Huffington Post. Som har blivit en sorts virtuell lägereld att slå sig ned kring för många amerikanska bloggare och journalister på vänsterkanten.

Chotiners artikel rymmer flera intressanta poänger. Till exempel påminner han om att sajtens grundare och medverkande frontfigur, debattören Arianna Huffington, byter åsikter ungefär lika ofta som någon annan byter frisyr. Varumärket Huffington har tidigare förknippats med funderingar som gränsar till det republikanska partiets konservatism. Men det var när konservativa idéer stod högre i kurs i USA.

Chotiners viktigaste slutsats är dock en annan. Precis som många andra nya medier positionerar sig Huffington Post som finare och bättre än traditionella medier, men sannolikt skulle ett stort antal bloggar och webbsajter inte klara sig utan dem. Innehållet på Huffington Post är i hög utsträckning direkt hämtat från tidningar som New York Times och Washington Post. Nyhetsartiklar som ser ut att vara exklusiva för Huffingtons sida länkar i själva verket bara vidare till etablerade medier. Opinionstexterna är inte sällan reaktioner på andras tankar, ursprungligen formulerade i tryck någon annanstans.

Vi ser någonting liknande på svenska sajter. De debatter som redaktionen på Newsmill initierar tar exempelvis allt som oftast sin utgångspunkt i teves och tidningarnas nyheter.

Bloggar och nya medier kommer på sikt att spela en viktig roll också när det kommer till att uttrycka nydanande idéer och skapa riktiga nyheter. Men än så länge bör vi inte glömma bort papprets fortsatt stora betydelse.

Arkiv