Annons
X
Annons
X

Ledarbloggen

Sanna Rayman

Sanna Rayman

Medier kan fördjupa en lågkonjunktur. Nog kan man känna att det finns fog för tanken när kurvor som rasar slås upp jämte stora svarta rubriker om kris och elände. Och som om inte känslan vore nog så finns det även forskning som säger samma sak.

Om detta är sant borde medier också kunna ”förgrunda” en lågkonjunktur. Dämpa den lite, förkorta den något eller åtminstone ta oss igenom den med lite bättre humör. Den slutsatsen verkar Aftonbladet ha dragit och kör nu kampanjenNu lyfter vi Sverige”, som går på tvärs med Littorins skitår och istället fokuserar på de ljusa sidorna, bland annat genom att lista var jobben finns och i vilka yrken.

Det är ett gott initiativ. Hopp om snar bättring behövs så här i varseltider. Det verkar också som om folket är på Aftonbladets sida. Ekot meddelar att då majoriteten av befolkningen fortfarande har kvar sina jobb och därmed shoppar som om krisen inte fanns.

Kanske är det så kriser ska hanteras. Frysas ut.

Vi ignorerar den tills den slutar larva sig – krisjäkeln.

Arkiv