X
Annons
X

Ledarbloggen

Patrick Krassen

Patrick Krassen

I skrivande stund ser det ut som att strejken bland bussförarna i Kommunal bryter ut natten mellan måndag och tisdag som planerat, trots att arbetsgivarsidan godtagit medlarnas bud.

Läget mellan parterna är låst sedan förra veckan. Kommunal vägrar godta medlarnas bud. Drygt 6000 bussförare hos Swebus och Busslink omfattas av strejkvarslet, och till det kommer de drygt 200 förare som är medlemmar i Transportarbetareförbundet och SAC, som båda varslat om sympatiåtgärder mot de företag Kommunal är i konflikt med.

Strejken väntas få långtgående konsekvenser. Runt 250 000 resenärer påverkas av strejken, enligt SL:s vd Ingemar Ziegler, och ett flertal kranskommuner liksom delar av Söderort befaras bli helt avstängda från kollektivtrafiken. Nynäshamn är en kommun som kunde ha drabbats, då pendeltågssträckan till Västerhaninge är avstängd och ersatt av bussar. Kommunalrådet Ilja Batljan (s) sade till DN i torsdags att strejken riskerar att få samhällsfarliga konsekvenser, och sade sig till och med vara beredd att vända sig till regeringen för att få situationen avhjälpt. Regeringen kan i extrema lägen genom riksdagsbeslut utfärda tillfälliga lagar för att framtvinga avtal, men det är inte troligt i detta fall.

En samhällsekonomisk förlust genom produktionsbortfall, dämpad handel och minskad turism är illa nog för att tala om en, om än inte samhällsfarlig, så i alla fall samhällsskadlig strejk. Detta vet självklart bussförarna, vilket ger dem ett fördelaktigt förhandlingsläge.

En strejk i större skala har också negativa signaleffekter på sikt. Trängselavgifterna infördes i Stockholm delvis för att förmå människor att välja bort bilen när de ska ta sig till jobbet, och istället ta tåg och buss.

Men hur lätt är det att övertyga pendlare i Stockholmsområdet att de i miljöhänsynens namn ska ställa av bilen, när de riskerar att bli abrupt avskurna från de tåg och bussar de förväntas ta istället?

Arkiv