X
Annons
X

Ledarbloggen

Per Gudmundson

Per Gudmundson

Vad kallar man en man som är dömd krigsförbrytare, torterare, bankrånare, och polismördare med bakgrund i nynazismen? Ondskan personifierad?

Inte om man jobbar för Folkets Hus-rörelsen i Storuman. Där upplåter Folkets Hus lokalerna till en utställning, arrangerad av Ankarsunds intresseförening, av Jackie Arklövs måleri, berättar Västerbottens Folkblad.

Utställningen möts av häpnadsväckande förståelse.

Det moderata kommunalrådet Gunnar Åström säger till tidningen att han helt säkert ska gå på Jackie Arklövs utställning därför att han inte visste ”att han kunde måla”, och att ”man måste tänka positiva tankar också”.

Ankarsunds intresseförenings Hans Edlund säger till Aftonbladet att man ”vill visa att han har en annan, positiv sida”.

Jag vill anmäla avvikande mening. Jag har oerhört svårt att se det positiva i att man låter en gammal nazist och krigsförbrytare ställa ut storsvenska bataljmålningar. I mina ögon är utställningen ett symptom på två saker:

För det första har vi i Sverige en fullkomligt snedvriden syn på brottslingen som offer för olyckliga omständigheter: åsikten att innerst inne i varje krigsförbrytare bor det ett missförstått barn. Men jag är ledsen att säga det: kriminalvården fungerar inte. Att Jackie Arklöv som terapi får måla krig istället för att utöva det låter i själva verket som en parodi på psykologernas galnaste period.

För det andra har vi (efter postmodernismen, kanske?) förlorat insikten att konst faktiskt betyder något, och att Jackie Arklövs ”tavlor inspirerade av medeltida krig och soldatliv” är en reflektion av det tankegods Arklöv tidigare manifesterat i nazism och krigsförbrytelser. Varför detta tankegods ska finna uttryck i Folkets Hus är ett mysterium.

Det finns en föreställning om att vi som tvivlar på kriminalvårdens möjligheter, och kanske snarare har ett perspektiv som går ut på att försöka hålla brottslingar borta från deras tilltänkta offer, står för en omodern kriminalpolitik.

Men Jackie Arklövs terapi är inte modern. Den är barock.

Arkiv