Annons
X
Annons
X

Ledarbloggen

Claes Arvidsson

Claes Arvidsson

”Nu bygger vi järnväg för morgondagen.” Med den hurtiga slutklämmen avslutade infrastrukturminister Åsa Torstensson den klent besatta presskonferensen om trafiklösning för Stockholms fjärr- och pendeltågstrafik. Regeringens beslut blev att ge klartecken till Citybanan. Det är ett dåligt beslut.

1. Stockholm behöver ökad spårkapacitet. Men med den sex kilometer långa tunneln är Citybanan ett högriskprojekt som kan sluta på samma sätt som Hallandsås, som en förskräckelse utan ände.

2. Dessutom är Citybanan är dyr. Den har redan drabbats av kostnadsfördyrningar på fem miljarder kronor, och den nu uppskattade slutnotan på 16 miljarder kronor är inte definitiv.

3. Lägg därtill att tunneldjupet leder till mycket trist travande för resenärerna, att den drar med sig allvarliga säkerhetsproblem och att ett tågstopp i kan leda till proppbildning i trafiken.

Jag tycker att det summerar till en enda rimlig slutsats: Citybanan borde inte byggas färdig.

Arkiv