Annons
X
Annons
X

Ledarbloggen

Claes Arvidsson

Claes Arvidsson

Fusket i Stockholms kollektivtrafik kostar 200 miljoner i uteblivna intäkter (och därtill ska förstås läggas kostnader för att motverka plankandet). Pengar som kunde användas t ex för att genomföra förbättringar – och det behövs ju.

Under parollen nolltolerans vill SL:s ordförande Christer Wennerholm (m) genomföra en rad åtgärder mot friåkarna. En av åtgärder utgörs av en höjning av straffavgiften från 800 kronor till 1 200 kronor. Socialdemokraterna i landstinget säger nej med hänvisning till att det är att ”sparka på dem som redan ligger” (har ni hört det förut?).

Till nejsägarna har nu också beslutande Vägverket sällat sig. Verket anser att det en straffavgift för tjuvåkning som är nästan dubbelt så dyr som ett 30-dagarskort är för mycket. För mycket? Man kan också säga att det blir mer lönsamt att göra rätt för sig.

SL gör helt rätt om man överklagar till regeringen.

Arkiv