Ledarbloggen

Kristian Karlsson

Kristian Karlsson

Minns du Stella Liebeck? Förmodligen inte. Men kvinnan som brände sig på McDonald’s-kaffe och fick en fantasiljon i skadestånd, då – henne minns du säkert. Hon hette Stella Liebeck.

En jury i New Mexico tilldömde den 79-åriga kvinnan 2,9 miljoner dollar i skadestånd efter att hon hällt 76-gradigt kaffe i knät när hon körde bil. Hon brände sig svårt, inte minst för att hon satt kvar i en pöl av hett kaffe i en och en halv minut.

Fallet debatteras fortfarande hett på Internet. Vissa menar att det är det slutgiltiga argumentet för tort law reform, att reformera USA:s system med höga skadestånd och, eh, frekventa advokatinsatser. Andra, exempelvis Snopes, betraktar fallet som helt legitimt och kritiken som en urban legend. Jag tycker att analysen på bloggen Overlawyered.com verkar rätt sund – Stella hade inget i domstol att göra. Skyll dig själv.

Stella är emellertid inte ensam. En kaffekopp per 24 miljoner sålda hamnar i domstol via någons knä. McDonald’s har som ett resultat sänkt temperaturen på sitt kaffe. Det drabbar alla andra konsumenter, eftersom vi i regel vill ha vårt kaffe ännu varmare. Starbucks serverar sitt kaffe vid 80-85 grader. Men poängen med amerikansk skadeståndsrätt är att avskräcka oönskat beteende. Det ska vara så dyrt att göra fel att alla väljer att göra rätt.

Efter att Stella hällde kaffe över sig har varningstexterna på allt från strykjärn till barnvagnar blivit tilltagande galna. Några av de knäppaste har samlats till en bok, ”Remove child before folding: the 101 stupidest, silliest and wackiest warning labels ever”.

”Ta ur barnet innan du fäller ihop barnvagnen”, står det på en barnvagn från Century. På riktigt. ”Stryk inte plagg som någon har på sig”, varnar strykjärnstillverkaren Rowenta myndigt. ”Akta dig för eld”, tipsar Calvin Klein sina klädkunder.

Tack, det var snällt. Jag ska försöka tänka på det.

Arkiv

Fler bloggar